Тема уроку (19): Позакласне читання. Григорій Косинка, новела "В житах".
- порушення гармонії між навколишнім та внутрішнім світом,
- проблема вибору та його наслідків,
- проблема духовної дезорієнтації в умовах складних громадянсько-політичних процесів.
- захоплення природою та життям;
- несприйняття жорстокої дійсності;
- туга за мирною хліборобською працею;
- сум за жертвами класової боротьби;
- кохання, яке неможливо забути.
- Психологізм у змалюванні персонажів.
- Прагнення охопити найтонші зміни в настроях, миттєві враження.
- Особливий лаконізм прози.
- Ритмічність.
- Багатство відтінків у змалюванні дійсності.
- Збільшена увага до кольорів і звуків, яскравих деталей.
- Уникнення соціальних проблем.
Домашнє завдання: прочитати біографію В. Підмогильного у підручнику на с. 85-87.
- Дата і місце народження
- Дитячі роки
- Освіта
- Шлях у літературу
- Літературні угруповання
- Перекладацька діяльність
- Причина арешту
- Вирок і дата смерті автора
- Після перегляду відео виписати основні риси характеру письменника Валер'яна Підмогильного.
- Опрацюйте матеріал про роман В. Підмогильного «Місто» зі с. 87-88 і законспектуйте його.
- Випишіть визначення "урбаністичний роман" та "екзистенціалізм".
Остап Вишня (Павло Губенко)
Тема уроку (23): Трагічна творча доля українського гумориста. Письменник і його час у гуморесці «Моя автобіографія».
Розвиток національного театру («Березіль» Леся Курбаса, Харківський театр ім. І.Франка). Микола Куліш. Основне про життєвий і творчий шлях митця. Зв’язок із театром Л. Курбаса. Драматургічна майстерність автора. Проблема готовності українського суспільства бути українським у сатиричній комедії «Мина Мазайло».
Розвиток національного театру («Березіль» Леся Курбаса, Харківський театр ім. І.Франка). Перегляньте відео й зробіть опорний конспект.
Опрацювати інформацію про театр "Березіль".
- Що пов'язувало Миколу Куліша та Леся Курбаса?
!!! Виконайте контрольну роботу з теми за посиланням: https://forms.gle/1r8MeXbtU1gFGmkr6
Автономність, відкритість зарубіжним традиціям і новітнім процесам, розвиток української літератури в Західній Україні до 1939 р. Богдан-Ігор Антонич. Коротко про митця. Аполітичність, наскрізна життєствердність, метафоричність і міфологізм поезій.
Створити опорний конспект про літературу в Західній Україні до 1939 року, зазначивши історичні умови розвитку, літературні угруповання та їхніх представників.
- Переглянути відео про лемків, записати видатних представників.
- Опрацювати біографію Б.-І. Антонича, коротко записати в зошит.
- Прослухати вірш "Різдво". Записати паспорт твору за посиланням нижче.
в лемківськім містечку Дуклі.
Прийшли лемки у крисанях
і принесли місяць круглий.
Ніч у сніговій завії
крутиться довкола стріх.
У долоні у Марії
місяць — золотий горіх.
- Користуючись підручником, записати в зошит визначення "асоціативність", "міфологічність".
- дату і місце народження;
- відомості про освіту;
- шлях у літературу;
- дату смерті.
- Яке враження справив на вас твір?
- Про які події розповідається у ньому?
- історична основа твору;
- умовність зображення;
- тема та ідея твору;
- жанр та його визначення;
- характеристика героїв.
- «Духовність має перевагу над матеріальним» (на прикладі поеми в прозі Осипа Турянського «Поза межами болю»);
- «Художні образи в поезіях Богдана-Ігоря Антонича»;
- "Чого варті гроші в критичних життєвих ситуаціях?" (використайте приклад з твору О. Турянського "Поза межами болю")
- Опрацювати підручник О. Авраменка на с. 151-152, створити опорний конспект.
- Переглянути відео, відповісти на запитання, подані нижче.
Історія створення роману "Тигролови"
- написати есе з теми "Проблема свободи й боротьби за визволення";
- доповнити характеристики героїв роману;
- письмово відповісти на запитання: "Актуальність роману "Тигролови"".
Григорій Многогрішний - символ любові до волі, України, нескореності людського духу.
Головний герой роману Григорій Многогрішний представляє світ добра, якому протистоїть майор Медвин, який уособлює зло. Розкриваючи в романі ці проблеми, письменник зумів передати протиріччя свого часу — світ добра в його творі представив той, кого названо злочинцем і ворогом народу, а світ зла — ті, хто має чинити правосуддя, служити в ім’я добра і правди.
Твір «Тигролови» мав надзвичайний успіх у західному світі. Звісно, увагу читача-українця насамперед привертає правдиве зображення недолі рідного народу, опис екзотичних країв та пригод героїв, викликає симпатію головний герой як носій національної ідеї.
Відомі своїм практицизмом європейці купували книжку дітям і знали, що життя сповнене труднощів та випробувань і треба бути до них готовими. Проте популярність роману насамперед пояснюється авторською позицією: вірою в Людину, у її спроможність не відступати ні на крок від свого вибору й загальнолюдських моральних норм, знаходити гідний вихід з найскрутніших обставин.
Роман-протистояння
Літературна гра «Так чи ні»
1. Іван Багряний — це справжнє ім’я і прізвище?
2. У родині Сірків було 5 осіб?
3. Григорія Многогрішного переслідував Медвин?
4. Медвин був генералом?
5. Родина Сірків проживала в тайзі?
6. Григорій Многогрішний мріяв повернутися в Україну?
7. Денис Сірко прийняв Григорія як за рідного сина?
8. Кохання Григорія і Наталки було справжнім?
9. Сірки не благословили Григорія і Наталку?
10. Сірки дочекалися звістки від дочки за допомогою Заливая?
Домашнє завдання: прочитати біографію О. Довженка. Виконайте тест до 23.04 до 20:00 https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2000130
Зі сторінок «Щоденника» перед нами постає людина, яка бачила далеко й глибоко. Часто погляди митця розбігалися з офіційною точкою зору. Він засуджував тоталітарну систему, яка виховувала кар'єристів і підлабузників, людей підозрілих і недовірливих, що відмовлялися мислити самостійно. Жити в такій атмосфері творчій, мислячій людині було важко. Митець роздумував над причинами масового зрадництва.
У «Щоденнику» майстерно поєднано авторське начало з публіцистикою.
Теорія літератури
Головна тема «Щоденника» — Україна. Мотив Довженкової філософії представлений у таких аспектах:
1. Україна гине, її майже нема.
2. Кожен крок відступу буде оплачений великою кров'ю.
3. Порятунок українського народу в добрі і милосерді.
4. Український народ позбавлений історії.
5. Роздуми О. П. Довженка про мистецтво.
- Опрацюйте матеріал підручника на с. 166-168, зробіть тезисний конспект.
- Які риси характеру О. П. Довженка простежуються в його «Щоденнику»?
- Чи вірить О. Довженко в щасливе майбутнє свого народу (на основі записів «Щоденника»)?
- У чому полягає трагізм творчої долі митця (на основі «Щоденника»)?
- Чи порушено в «Щоденнику проблему духовності»?
Тема уроку (40): Історія написання «Зачарованої Десни» (1942-1956), автобіографічна основа, сповідальність кіноповісті. Поєднання минулого і сучасного.
- Кіноповість "Зачарована Десна" була написана, тому що...
- Головний герой - це...
- Жанр твору - це...
- Назва річки, яка описується...
- Гарно запам'яталося...
- риси характеру двох оповідачів;
- морально-етичні проблеми;
- особливості композиції твору.
Тема уроку: ПЧ. О. Довженко «Україна в огні».
Кіноповість «Україна в огні» в життєвій і творчій біографії О. Довженка посідає особливе місце.
Свою геніальну кіноповість «Україну в огні» Олександр Довженко написав під час Другої світової війни у 1943 році. Рукопис потрапив до рук Сталіна – і в долі Довженка відбулася життєва кульмінаційна драма. 31 січня 1944 року відбулося «кремлівське розп’яття » митця. Сталін звинуватив Довженка в „антиленінських поглядах та націоналістичних перекручуваннях у кіноповісті”. Письменник очікував на розстріл, але все закінчилося тим, що Довженка вивели з усіх мислимих комісій, усунули від можливості займати посаду, гідну цієї людини, абсолютно перекрили шлях в Україну. "Україна в огні» надовго залишалася забороненим твором. Лише у 1967 році дружині Довженка, Юлії Солнцевій, вдалося зняти фільм за мотивами кіноповісті, і вийшов він під назвою «Незабываемое» російською мовою.
Основні причини заборони «України в огні» О. Довженка:
1) змалювання «лиманчуківщини»;
2) відображення хаотичного і панічного відступу радянських військ;
3) постать німця-мислителя, який правдиво вказує на ахіллесову п’яту українського народу;
4) повага з боку фон Крауза у ставленні до Запорожця як сильного суперника;
5) виклик історичним подіям, які розмежували-Запорожця і Заброду;
6) осуд будь-якої війни устами Антоніо Пальми;
7) доброзичливе змалювання людей, що працювали в Німеччині, яких вважали зрадниками.
Перегляньте відео та створіть сюжетний ланцюг твору.
«Україна в огні» - аналіз твору
Жанр «Україна в огні»: кіноповість
Тема «Україна в огні»: зображення початку війни з фашистськими загарбниками та відступу радянських військ.
Ідея «Україна в огні»: незламність сили і непохитність духу нашого народу, здатність до визвольної боротьби і впевненість у перемозі над ворогом (за словами самого автора).
Головні герої «Україна в огні»: родина Запорожців: Лаврін, Тетяна, їхні діти, п’ятеро синів — Роман, Іван, Савка, Григорій, Трохим і дочка Олеся, подруга Олесі Христя Хутірна, Василь Кравчина; зрадник Заброда, німецький полковник Еріх фон Крауз і його син Людвіг. Композиція «Україна в огні»: 50 окремих епізодів-картин
Проблематика кіноповісті «Україна в огні»:
· проблема національної самосвідомості людини й народу;
· показ трагедійності тогочасних подій;
· життя простої людини на війні і в тилу;
· проблема цінності загальнолюдських ідеалів;
· жінка на війні (Олеся Запорожець, Христя Хуторна, Мотря Левчиха).
Особливості кіноповісті «Україна в огні»:
o Елементи драми — діалоги
o Народна пісня
o Обрамлення твору: повість починається заспівом
o Багато епітетів, порівнянь, метафор
Сюжетні лінії:
§ лінія захисту Батьківщини (доля роду Запорожців та інших учасників бойових дій)
§ лірична лінія Олесі і Василя
§ лінія Христі Хутірної
§ вчинки ворогів і поведінка Лиманчука
Через вражаючу правду життя і віру в безсмертя народу Довженкова кіноповість «Україна в огні» не втрачає свого значення і зараз. Хочеться вірити, що Довженкова любов до України розбудить в наших серцях вогонь патріотизму, гордості за своє походження, за свій нескорений духом і трагічними сторінками життя народ.
Домашнє завдання: прочитати біографію Олеся Гончара.
Немає коментарів:
Дописати коментар