УЛ 2 курс "Поезія. Проза (до В.Підмогильного)"


Тема уроку ((1): Вступ. «Розстріляне відродження». Українська література ХХ ст. як новий етап в історії національної культури. Поняття «розстріляне відродження», домінування соцреалістичної естетики в 1930-ті роки.

Опрацюйте статтю підручника "Вступ. Розстріляне відродження" с. 4-9. Створіть опорний конспект у вигляді таблиці.

Посилання на підручник https://cutt.ly/gMlYxnN

Історичні умови

Проблематика

Напрями

Течії

 

 

 

 


Літературні угруповання

Назва угруповання

Представники

Роки створення  та мета

Течії

 

 

 

 





Домашнє завдання: повторити назви основних літературних організацій, пояснювати поняття "розстріляне відродження".

Тема уроку (2): Літературний авангард (оглядово). Авангардні тенденції в українській літературі 1920-х років. Поет-футурист М. Семенко – сміливий експериментатор («Бажання», «Місто», «Запрошення»).


Перегляньте презентацію, створіть опорний конспект.







Перегляньте відео про Михайля Семенка. Письмово дайте відповіді на запитання.
  1. Який напрям заснував М. Семенко?
  2. Який був темперамент у митця?
  3. Хто і де надихнув автора писати вірші знову?
  4. Якими були стосунки в обох родинах М. Семенка?
  5. Що сталося з автором після арешту?
  6. Де поховали митця?










Домашнє завдання:



Тема уроку (3-4): Поетичне самовираження. Провідна роль поезії у 1920-ті роки. Павло Тичина. Основне з життя і творчості поета. Трагізм його долі. Феномен «кларнетизму». Вітаїстичність як наскрізна оптимістична тональність, життєствердна настроєність (зб. «Соняшні кларнети»: «Арфами, арфами...», «О панно Інно...», «Ви знаєте, як липа шелестить...»).

Перегляньте відео і письмово дайте відповідь на питання.
  1. Найбільша пристрасть П. Тичини.
  2. Майбутня дружина поета...
  3. Якими тиражами виходили твори П. Тичини?
  4. Хто автор слів гімну УРСР?
  5. Який стиль заснував П. Тичина?
  6. На яку нагороду номінували поета?
Відеоурок з теми

Опрацюйте інформацію на слайдах.






Музична хвилинка
”Твої вірші, мої ноти” – авторський культурний проєкт Артема Пивоварова. Створений задля популяризації та підтримки української культури, поетів і письменників через призму музики. Налічує пісні на твори Тараса Шевченка, Івана Франка, Михайла Старицького, Павла Тичини та інших видатних українських поетів.

Артем Пивоваров та NK Настя Каменських "Там у тополі" (слова П.Тичини)

"Там у тополі": Краса української природи та дух свободи у новій роботі Артема Пивоварова та NK у межах культурного проєкту "Твої вірші, мої ноти" на вірші Павла Тичини. Пісня "Там у тополі" поєднала в собі одразу два вірші українського поета: "Там тополі у полі" та "Де тополя росте...". тополя — символ величі людського духу, його жага свободи та щастя. Сьогодні для всіх українців це має особливий сенс.











Поезія "Ви знаєте, як липа шелестить?"






Домашнє завдання:


Тема уроку (5-6): Художнє відтворення національно-визвольного пробудження народу, уславлення борців за вільну Україну («Пам’яті тридцяти», «Одчиняйте двері…»). 
Літературний диктант
  1. Стиль Павла Тичини називають...
  2.  У поезії "О панно Інно..." йдеться про ...
  3. "Арфами, арфами" - це вірш, написаний під впливом...
  4. "Ви знаєте, як липа шелетить" -- зразок ... лірики.
  5. Назва збірки П. Тичини, яка прославила його на всю Європу...
  6. З якого вірша рядки "Любові усміх квітне раз - ще й тлінно//Сніги, Сніги, сніги..."
  7. Про який інструмент ідеться у вірші з такими рядками "Йде весна запашна, Квітами, перлами закосичена"?
  8. З якого вірша рядки "Вони все бачать крізь тумани. Ось місяць, зорі, солов'ї..."
  9. Які стилі поєднує у своїй творчості П. Тичина?
Перегляньте презентацію і запишіть основні події в Україні 1917 року.







Дивлячись на всі події, які відбувалися 1917 року, здавалося, що негаразди лишаються позаду. Попереду - щасливе майбутнє, в якому  юнак чекає на свою наречену, зустріч із коханням усього свого життя, й дивиться на двері, за якими вона стоїть. Саме так вдивлявся народ у революційні події й чекав нового дня. Але мрії залишилися мріями, а попереду була розправа, кров і людські страждання.
  • Які асоціації у вас виникають зі словами поразка та перемога?
  • Чи можна сказати, що поразка - це досвід і наука?

Аналіз поезії "Одчиняйте двері"


Одчиняйте двері —
Наречена йде!
Одчиняйте двері —
Голуба блакить!
Очі, серце і хорали
Стали,
Ждуть…


Одчинились двері —
Горобина ніч!
Одчинились двері —
Всі шляхи в
крові!
Незриданними сльозами
Тьмами
Дощ…
Словникова робота
Ремінісценція (від лат. reminiscentia — спогад) — елемент художньої системи, що відсилає до раніше прочитаного, почутого або побаченого твору мистецтваРемінісценція — це неявна цитата, цитування без лапок.
Синестезія -(грец. synaesthesis — одночасне відчуття) — стилістична фігура, поєднання в одному тропі різних, іноді далеких асоціацій. Випливає із природної властивості людини переживати водночас враження, одержані від кількох органів чуття, що приводить до синтезу кількох відчуттів.
Хорали - церковний багатоголосий хоровий спів; хвалебна духовна пісня (перев. у католиків і протестантів). 
Горобина ніч -  у східних слов'ян назва темної ночі з сильним дощемгрозою та блискавицями. Вважалася часом розгулу нечистої сили.
 Паспорт твору
Рід: лірика
Вид лірики: громадянська
Дата написання: 1918 - революційні події в Україні
Течія: експресіонізм
Мотив - довгоочікувана революція перетворилася на криваву розправу.
Образи та картини: випишіть символічні образи (наречена. голуба блакить).


Художні засоби: 
Настрій твору: поезія трагічна за характером, передає тривогу автора за майбутнє народу. Алегоричність додає емоційності, наближує твір до жанру пропокувань.

Ознаки експресіонізму: 
  • контраст;
  • напружені переживання;
  • антигуманна дійсність.
Ознаки кларнетизму:
  • символістська та експресіоністична манери;
  • кольоровий слух.
Аналіз поезії "Пам'яті тридцяти"
Кінозала
Перегляньте трейлер до фільму "Крути 1918". Що ви згадали про ті події?

Поезія "Пам'яті тридцяти" у виконанні Марії Бурмаки
Паспорт твору 

Рід: лірика
Вид лірики: громадянська
Жанр: вірш-реквієм
Епоха: 29 січня 1918
Течія: символізм
Місце подій: Аскольдова могила
Мотив - самопожертва молодих патріотів заради Батьківщини, засудження більшовицького терору.

Художні засоби: риторичні оклики, запитання, синекдоха, епітети, персоніфікація, обрамлення.
Асоціації до вірша
  • Яка з поезій П. Тичини вам сподобалася найбільше і чому?
  • Що ви запам'ятали про П. Тичину?
Домашнє завдання: опрацюйте статтю в підручнику на c. 25-28, вивчіть вірш (на вибір) напам'ять.

Тема уроку (7-8): Євген Плужник. Його творча біографія, трагічна доля. Сповідальність, ліричність, філософічність лірики. «Вчись у природи творчого спокою...», «Ніч... а човен – як срібний птах!..». 

Повторення вивченого: пройдіть тест за посиланням до 14 грудня  20:00: https://vseosvita.ua/test/start/eqf233
 
Опрацюйте статтю в підручнику на с. 29-31,  створіть портфоліо письменника.
Портфоліо
Дата народження:
Дитячі роки:
Освіта:
Риси характеру:
Родина:
Шлях у літературу, літературні угруповання:
Псевдонім:
Збірки:
Арешт і вирок:
Дата і місце смерті:


Плужник як поет
  • помічає тонкі і страшні деталі;
  • вміє писати коротко, сильно і страшно;
  • знає в усьому рівновагу;
  • "Чехов української поезії";
  • екзистенціаліст (йому болить існування людини у світі, бачить безвихідь людського існування)
Чому радянська влада не сприймала творчість Є. Плужника?
  1. Негативне ставлення до дійсності.
  2. Бачення всього в чорних тонах.
  3.  Ярлик песиміста.
Аналіз поезії "Вчись у природи творчого покою"


Паспорт твору
Збірка: "Рання осінь", 1927 р.
Вид лірики: пейзажна з елементами філософської.
Мотив: гармонія людини й природи.
Ліричний герой: духовно зрілий.
Образи: природа, осінь (стан духовної зрілості, наймудріша пора року), озеро, журавлі, ліричний герой.
Художні засоби:
  • епітети
  • інверсія
  • імперативи
  • риторичне запитання
Композиція: 2 катрени
Характер: елегійний, змушує задуматися над пошуками гармонії в житті.

Теорія літератури


Поезія "Ніч...а човен - як срібний птах!.."
Паспорт твору

Збірка: "Рівновага", 1933 р.
Вид лірики: пейзажна з елементами філософської.
Мотив: захоплення красою Всесвіту.
Ліричний герой: захоплений красою Всесвіту, почувається, як вільний птах серед безмежжя.Світ мінливий, невідомо, що чекає на нас завтра, тому треба пливти по життю спокійно, смакуючи його кожну мить. У цьому проявляється вітаїстичне (життєствердне) світобачення митця. 
Образи: човен символізує душу ліричного героя, пошуки долі й щастя у світі.
Художні засоби:
  • незакінчені та окличні речення
  • епітети
  • метафора
  • порівняння
  • риторичне запитання
Композиція: 2 катрени
Характер: піднесений, життєрадісний, відчувається шал почуттів ліричного героя. Емоційний темпоритм створюють не лише рима, а і своєрідні розділові знаки. Три крапки вжито п’ять разів (у вірші всього вісім рядків!), ними поет передає глибоке внутрішнє хвилювання ліричного героя. А знаки оклику створюють атмосферу піднесеності й тихої урочистості. 

  • Яке враження на вас справила поезія Є. Плужника?
  • Чи можна вважати, що його твори подібні до віршів П. Тичини?
Лірика Є. Плужника
Сенкан
  • Складіть сенкан про Є. Плужника за зразком.
Домашнє завдання: опрацювати статтю за підручником на с. 29-34, вивчити напам'ять вірш (на вибір).


Тема уроку (9-10): «Київські неокласики». Група «київських неокласиків». Їхнє творче кредо, орієнтація на традицію, класичну форму вірша. Різногранний творчий шлях М.Рильського. Мотиви пошуків душевної рівноваги, краси в поезії «Солодкий світ!..». Сонет «У теплі дні збирання винограду» – вишуканий зразок неокласичної інтимної лірики. 
 
Опрацюйте презентацію, створіть опорний конспект.




















Домашнє завдання:



Тема уроку: Контрольна робота з теми "Розстріляне відродження"
Пройдіть тест за посиланням: https://forms.gle/brPjr1VEWdifkiAv7



Контрольна робота №1 з теми "Поетична творчість 20-30-х рр. XX ст. (М. Семенко, П. Тичина, Є. Плужник, М. Рильський"). 

Виконайте контрольну роботу за посиланням: https://forms.gle/uPtTpsATpMvWgETB7


Тема програми: Прозове розмаїття

Тема уроку (13): Жанрово-стильове розмаїття. Микола Хвильовий (М.Фітільов). Життєвий і творчий шлях. Романтичність світобачення. Участь у ВАПЛІТЕ,  дискусії 1925-1928 рр. 

Опрацюйте презентацію, зробіть опорний конспект.

Користуючись підручником https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-11-klas-2019/02-ukrainska-literatura-11-klas/avramenko-ukr-lit-11-.pdfна с. 43-44, заповніть таблицю.





Домашнє завдання: прочитати новелу "Я(Романтика)" М. Хвильового.


Тема уроку (14): «Я (Романтика)» – новела про добро і зло в житті та в душі. Проблема внутрішнього роздвоєння людини між гуманізмом і фанатичною відданістю революції, між загальнолюдськими, вічними цінностями й політичною кон’юнктурою.

Опрацюйте матеріал уроку за поданим відео, зробіть опорний конспект.

Короткометражний фільм режисера М. Калюжного «Я» (2008), знятий за мотивами новели М. Хвильового «Я (Романтика)».
 


Проблема роздвоєння душі героя у творі.





 Тема уроку (15): Реальне та уявне у творі. Образ ліричного «Я». Роль присвяти. Образ матері, його символічність.

Опрацювати підручник на с. 47-48 і законспектувати характеристики героїв твору "Я(Романтика)". https://files.pidruchnyk.com.ua/uploads/book/11-klas-ukrajinska-literatura-avramenko-2019.pdf

Знайдіть і випишіть у зошит слухові й зорові образи новели «Я (Романтика)». Прокоментуйте гаму звуків і барв. 

Розгляньте зображення. Створіть асоціативний ланцюжок твору "Я (Романтика)".



Домашнє завдання: прочитати 1-3 частини роману Ю. Яновського "Майстер корабля".


Тема уроку (16): Юрій Яновський. Творча біографія письменника. Ю. Яновський і кіно. Роман у новелах «Вершники» – зразок соцреалізму. 

Творча біографія письменника


Опрацюйте статтю в підручнику на с. 64-65. Створіть портфоліо письменника за планом.
Дата і місце народження
Освіта, кар'єра
Шлях у літературу
Яновський і кіно

Законспектуйте поданий матеріал.

Головні теми творчості Ю. Яновського — море, революція й громадянська війна. 
Роман «Вершники» (1935) складається з восьми новел. Його написано вже з урахуванням панівної ідеології. По суті, цей твір — данина своєму часові, спроба виправдатися перед владою за «націоналістичні» «Чотири шаблі». І хоча роман у новелах «Вершники» — зразок соцреалізму, проте він має художню цінність. Особливо майстерно написані перші три новели: «Подвійне коло», «Дитинство» і «Шаланда в морі», що пов’язані між собою темою розпаду роду. Сини Мусія Половця опиняються по різні боки барикад під час громадянської війни. Вони зустрічаються в південному степу, неподалік Одеси. Брати, засліплені своєю комуністичною (петлюрівською, денікінською, махновською) вірою, почергово вбивають один одного, нехтуючи батьковою настановою: «Тому роду не буде переводу, у котрому браття милують згоду». На жаль, в умовах війни класова належність стає визначальною, відсуваючи на другий план родину. У романі висвітлено також проблеми степового села: каторжна робота, безземелля, голод, бідність. Водночас сумний селянський мотив урівноважує світла тема дружби правнука Данилка з прадідом Данилом. Старий стає духовним наставником для свого маленького нащадка, передає йому весь свій досвід, знання про навколишній світ природи, яку автор зобразив надзвичайно майстерно. 
 Ю. Яновський — романтик за сутністю художнього мислення. О. Гончар назвав його «поетом людської чистоти». А ще він — поет моря, який тонко передає мариністичний колорит. Є. Маланюк писав: «Яновський відкрив і завоював нам море, море в значенні не географічному чи навіть геополітичному, а в значенні психологічному, як окремий духовний комплекс, який був або ослаблений у нас, або й цілком таки спаралізований». 
 

Теорія літератури

Неоромантизм - це одна з течій модернізму, що базується на естетичних засадах романтизму. Характерні ознаки: 

  • прагнення поєднати ідеал та дійсність;
  • привернення уваги до сфери почуттів;
  • інтуїтивне, емоційне пізнання світу;
  • культ індивідуальної та суспільної свободи;
  • зображення  ідеалу людини-борця, самітника-філософа;
  • ускладненість умовних художніх форм;
  • використання багатозначних символів.
Соцреалізм 


Домашнє завдання: прочитати 4-7 частини роману "Майстер корабля".


Тема уроку (17): Романтичність світовідчуття Ю. Яновського. Новаторство художньої форми. Модерний сюжет роману «Майстер корабля». 

Запишіть асоціації, пов'язані з Ю. Яновським.

Романтичність світовідчуття Ю. Яновського

Письменник з дитинства марив морем і хотів будувати кораблі. Найвеличніший із них поплив просторами літератури.
"Майстер корабля" - це дебютний роман Ю. Яновського (1927-1928 рр.). У цьому творі повністю проявилися риси авторського стилю письменника:
  • романтика;
  • пафос молодості;
  • легка іронічність оповіді;
  • поетизація мужності;
  • висока емоційність.
Це не тільки перший модерний роман в українській літературі, це роман, який поєднав у собі класичну прозу, мемуари, епістолярій та репортаж, короткі оповідки. Про що цей роман? 
  • про любов трьох чоловіків до балерини Тайях;
  • про мистецтво.
!!! Коментування 4 епіграфів.



Значення назви роману
Твір стилізований під кіномемуари й однією з провідних ідей є показ проблеми творення нової української культури.

Паспорт твору
Рід - епос
Жанр - роман, "романтичний трактат про мистецтво"
Напрям - неоромантизм
Епоха - 20-і рр. XX ст.
Місце подій - Одеса, Чорне море
Історія написання: в основу твору покладено досвід роботи автора на Одеській кіностудії і його співпрацю з В. Кричевським, П. Нечесою, О. Довженком та Ітою Пензо, які стали прототипами головних героїв
Епіграф: 
1. “Забирайте ж із собою в путь, виходячи з м’яких юнацьких літ до суворої, жорстко дійної мужності, – забирайте з собою всі людські порухи, не лишайте їх на дорозі: не знайдете потім!” (М. В. Гоголь.)
2.  “Ні! Все добре на землі: Чорна дівка, білий хліб! Завтра в інший край мандрівка: Чорний хліб і біла дівка” (Гете).
3. "Але завше я пив лиш за те, що любив, Лиш за «Вітер, що дме, корабель, що пливе, За дівча, яке любить матроса!» (Ч. Дібдін).
4. “О корабле, тебе вже манить хвиля моря?” (Горацій).
Присвята: вірш "Присвята"
Тема: тема мистецтва, розповідь про зйомки фільму та побудову справжнього вітрильника для декорацій, романтика подорожей і пригод, спогади головного героя То-Ма-Кі про минуле, про друзів та кохану Тайях, дивовижні портові історії та власні міркування.
Ідея: возвеличення краси праці та мистецтва
Проблеми:
  • сенс людського життя;
  • старість і молодість;
  • таємниці людської душі;
  • пошуки гармонії, краси;
  • роль мистецтва.
Прототипи твору:
Художник Сев - О. Довженко
Професор - В. Кричевський
Директор - матрос П. Нечеса
Таях - артистка Іта Пензо
То-Ма-Кі - Ю. Яновський


Символіка твору:

корабель - центральний символ твору нової держави, яка будується;

море - мрії, зміни, творчий неспокій;

майстер корабля - фігура, яка веде судно до мети; оберігає від нещасть. 

Домашнє завдання: характеризувати образи роману "Майстер корабля".


Тема уроку (18): 
Умовність фабули, зміщення часопростору в романі Ю. Яновського «Майстер корабля». Неоромантичні герої То-Ма-Кі, Режисер, Сев, Тайях та їх прототипи, модерністські образи Міста, Моря. 


Теорія літератури

Умовність зображення —
нетотожність образу відповідному об’єкту зображення, характерна для іншої дійсності, змодельованої письменником. Це зумисне руйнування правдоподібності зображуваного за допомогою вільного оперування художніми образами, історичними фактами, логікою розвитку подій та ін. Умовністю зображення може бути, наприклад, відхід від історичної правди. Умовність зображення — це події поза конкретним часом і простором. 

Художній час і простір час і простір, змодельовані автором, вони недостовірні. Художній простір необов’язково відповідає реальному. Художній час, на відміну від реального, може забігати наперед або сягати в минуле. 

Неоромантичні герої То-Ма-Кі, Режисер, Сев, Таях та їх прототипи, модерністські образи Міста, Моря. 

Характеристика образів роману



То-Ма-Кі
  • щирий, вірить у людей;
  • прямолінійний, майстер своєї справи;
  • закоханий у світ і його красу;
  • спострежливий;
  • тонка поетична натура;
  • відданий мистецтву.
Сев - друг То-Ма-Кі
  • веселий, наполегливий;
  • новатор, відкидає штампи;
  • вигадник і мрійник;
  • енергійний;
  • прямолінійний.
Таях - центр любовного трикутника.
  • легковажна. авантюрниця;
  • горда;
  • відроджується для щастя;
  • непредбачувана;
  • вільна і безстрашна;
  • тонка й чутлива.


Домашнє завдання:
  • прочитати біографію В. Підмогильного, 1 частину роману "Місто";
  • високий рівень - написати вільне есе від 7-10 речень "Про що розповідає роман Ю. Яновського "Майстер корабля"?


Немає коментарів:

Дописати коментар

Рекомендована публікація