- Хто є зачинателем українського модернізму?
- Альманах "З-над хмар і з долин":
- упорядник, рік і місце створення;
- мета створення;
- провідна тенденція;
- реакція на створення: https://cutt.ly/ESQxIn1
- представники, рік зародження, про що писали?
- центр драми, тип героя, коло тем та конфліктів.
- назва твору;
- рід, жанр;
- тема, мотив;
- ідея, образи, художні засоби.
- назва твору;
- рід, жанр;
- тема, мотив;
- ідея, образи, художні засоби.
Законспектуйте подану схему:
- змучена хворобою;
- сильна духом, смілива;
- самотня, впевнена в перемозі;
- спрямована на боротьбу, незламна;
- сповнена надій, відкрита для щастя, наполеглива.
та комп'ютерної гри:
Чи можна сказати, що вони підпорядковані певним законам?
Які взаємини людини і природи у творі Лесі Українки?
- 1.
«Ти не чуєш, / як солов’ї
весільним співом дзвонять?»
- 2.
«Тоді ж і я на бороду заклявся, /
що дядько Лев і вся його рідня/повік безпечні будуть в сьому лісі».
- 3.
«Чого ти все розпатлана
така?/Нема, щоб зачесатись чепурненько…».
- 4.
«Зрубай її, як хочеш,/хіба я
бороню? Ось на й сокиру».
- 5.
«Ні! я жива! Я буду вічно жити!/
Я в серці маю те, що не вмирає».
- 6.
Якого регіону України оспівано
красу в драмі-феєрії «Лісова пісня»?
- 7.
Синонімом до слова «феєрія» може
бути …
- 8.
Композиція драми-феєрії «Лісова
пісня»…
- 9. Твір «Лісова пісня» є зразком якого напрямку…
- Яка гостра проблема існує в драмі-феєрії "Лісова пісня"?
Історія Лукаша й Мавки - це трагедія кохання представників різних світів.
Визначення центрального конфлікту у творі. Усно дайте відповідь на питання.
- Що змусило Мавку звернути увагу на Лукаша?
- Чим він особливий?
- Чому Лукаш обирає Килину?
- Хто намагався змінити Лукаша, коли він почав змінюватися?
- У якому творі можна побачити подібний конфлікт (або подібну тему). Підказка - твір М. Коцюбинського.
- Пригадайте, як Лукашева мати називала Мавку через відкритість почуттів?
- Чи можна виокремити проблему рівності й довіри в почуттях?
- Чи слід дівчині першій зізнаватися в почуттях?
- Якщо життя покладе на терези високу мрію й ситу забезпечену дійсність, що виберете Ви?
- Чому драму-феєрію Лесі Українки називають філософською?
- Де і коли була написана "Лісова пісня"?
- Визначте жанр "Лісової пісні".
- Де відбуваються події, описані письменницею?
- Драма-феєрія складається з...
- Хто з героїв-людей "Лісової пісні" знав ціну краси й гармонійного співіснування людини з природою?
- Трагедія самозради розкривається в драмі через образ…
- У яке дерево перетворилася заклята Килиною Мавка?
- Про кого зі своїх героїнь Леся Українка пише: "Лукава, як видра, хижа, наче рись"?
- Драма "Лісова пісня" за стильовою манерою – це…
Підготовка до написання твору.
Перегляньте презентацію, яка допоможе вам написати фанфік.
На основі прочитаної інформації створіть власний фанфік на матеріалі твору Лесі Українки"Лісова пісня".
Домашнє завдання: написати фанфік, дібрати до нього заголовок. Прочитати драму "Одержима".
Перегляньте презентацію. Законспектуйте в зошит паспорт твору "Одержима" та характеристику головних героїв.
- в якому стані знаходиться Міріам?
- Чому вона страждає?
- Чому вона усіх ненавидить, завжди сама і одинока?
- Чому Міріам не може бути щасливою?
- Як пов'язана назва твору "Одержима" з головною героїнею?
- Як Міріам характеризує Месію? Які слова вона періодично повторює, говорячи про нього?
- Яке найбільше горе для Міріам?
Дайте відповідь на питання:
- До якого літературного роду належить твір?
- Який це вид лірики?
- Визначте мотив твору.
- Які образи є в поезії?
- Визначте художні засоби, заповніть таблицю, записавши приклади.
Епітет
|
Персоніфікація
|
Метафора
|
Порівняння
|
Інверсія
|
Окличні
й обірвані речення
|
Біблійна
лексика
|
Терміни
з мистецтва
|
Алітерація (повтор однакових приголосних звуків), асонанс (повтор однакових голосних
звуків)
|
- Чим особлива строфічна будова?
- Який вид римування?
- Визначте віршовий розмір.
- поетичний образ;
- напівпрояснені слова;
- кольоративна лексика;
- музичність.
- автор твору;
- рід;
- жанр;
- напрям/течія;
- мотив;
- строфа;
- художні засоби;
- римування/віршовий розмір.
Дайте відповіді на питання.
- Де народився Микола Вороний?
- Яку освіту здобув?
- Чим, крім літературної діяльності, займався митець?
- Як письменник сприйняв події 1917 року в Україні?
- Чому Микола Вороний емігрував?
- З яким альманахом пов'язане ім'я Миколи Вороного?
- Які ознаки символізму можна віднайти в поезії "Блакитна Панна"?
Словникова робота
Інфанта - це королівський титул. Слово походить із латини, дослівно - "дитина". Так називали спадкоємців престолу в деяких країнах із монархічною формою правління. В Іспанії, наприклад.
Прослухайте аудіозапис поезії "Інфанта".
Епітет
|
Персоніфікація
|
Метафора
|
синя далечінь, туманний обрій
|
дрімала далечінь, вітали вас...дух,... сяйво і блакить
|
різьблю сон, стелився жаль, революція пливла
|
Порівняння
|
Інверсія
|
Неологізми
|
як сон, як міт, лягли дерева тканками
|
...І от на обрії туманному Замиготіла ваша тінь
|
проміннострунними, вогнелунними, мрійнотканними, яснозорими
|
Антитеза
|
Терміни з мистецтва й слова з невідомим значенням
|
Кольоративна лексика
|
добро і зло
|
акордами, сильветою, інфантою
|
вогнелунні, синя, чорною, попелястий, червоній, рум'яне
|
- Які особливості строфічної будови?
- Укажіть тип римування.
- Визначте віршовий розмір.
- Який настрій передає поезія?
- Кого нагадує кохана ліричного героя?
- Чому автор в останніх двох рядках несподівано згадує про дійсність? - Поет не залишається осторонь доби змін. Образ коханої асоціюється у його сні з образом революції як данині естетиці доби соціальних перетворень.
- Яку книгу любив і знав майже напам'ять О. Олесь?
- Чи любив учитися в школі О. Олесь?
- Які мови вивчав автор?
- Де навчався митець у 1903 році?
- Хто переконав О. Кандибу стати виключно українським письменником?
- Рід - лірика;
- вид - інтимна;
- будова - два катрени, своєрідний монолог поета;
- мотив - боротьба протилежних почуттів у душі поета;
- образи - ліричний герой, журба і радість;
Епітет
|
Персоніфікація, оксиморон
|
Багатосполучниковість
|
Порівняння
|
Інверсія
|
Обірване речення
|
Антитеза
|
Контраст
|
Риторичне запитання
|
- римування - перехресне;
- віршовий розмір - ямб;
- течії - неоромантизм та символізм.
- Де народився О. Олесь?
- Яке справжнє прізвище письменника?
- У якому інституті навчався?
- Як називалася перша збірка поезій?
- Чому поет емігрує?
- Яка подія стала важким ударом для О. Олеся?
- Де похований письменник?
- Яка течія модернізму найбільше помітна у творчості О. Олеся?
- Віршовий розмір поезії "З журбою радість обнялась".
Епітет
|
Персоніфікація
|
Анафора
|
шумляче море, летюча мить, пахощі густі
|
сміються, плачуть солов'ї, весна іде назустріч вам
|
Весна іде назустріч вам,/ Весна в сей час вам рада
|
Порівняння
|
Інверсія
|
Обірване речення
|
як Фауст
|
Відбились зорі у воді,/ Летять до хмар тумани...
|
І схочеш ти вернуть собі,/ Як Фауст, дні минулі...
|
Антитеза
|
Метафора
|
Риторичне запитання
|
сміються - плачуть, життя-смерть, мить - вічність
|
б'ють піснями, погасне в серці багаття
|
Чому ж стоїш без руху ти,/ Коли весь світ співає?
|
- Який характер твору?
- Чи вдалося виконавцям передати ідею самого твору?
Епітет
|
Персоніфікація
|
Анафора
|
шовковий спів, співочий грім
|
образ рідного слова
|
О слово рідне!
|
Метонімія
|
Інверсія
|
Алітерація, асонанс
|
слово - це мова
|
Музика зір блакитнооких
|
О слово рідне! Орле скутий!; шовковий спів степів широких
|
Антитеза
|
Метафора
|
Риторичне звертання, заперечення
|
батьки - діти
|
музика зір, сонцем стань
|
О слово рідне! Орле скутий!.., Ні, сонцем стань
|
- Опрацювати статтю підручника О. Авраменка на с. 244-245.
- Вивчити НАПАМ'ЯТЬ поезію "Чари ночі"(хто не зможе - "О слово рідне! Орле скутий!.."). Відео із записом надіслати на вайбер або в телеграм.
- Прочитати драматичний етюд "По дорозі в Казку" О. Олеся.
Тема взаємин лідера і народу не є новою в літературі. До неї зверталися Іван Франко, Моріс Метерлінк. У творі "По дорозі в Казку" автор показує не лише ці взаємини, але й змушує задуматися над не менш важливою проблемою: чи кожен може дійти до країни Казки?
- Чи можна порівняти зміст твору із сучасними подіями в Україні (2014 рік)? Відповідь на це питання ви дасте після перегляду відео.
- Чи не сьогоднішніх українців повчає О.Олесь?
У яких умовах живуть люди?
- Окресліть коло їх інтересів. Чи можемо ми цих людей назвати народом? Відповідь обґрунтуйте.
- З якими словами Він звертається до юрби, щоб підтримати її віру й упевненість у діях?
- Кого, на вашу думку, можна вважати лідером?
- Якими якостями він має володіти?
- З якими іншими творами відчувається схожість драматичного етюду «По дорозі в Казку» О. Олеся?
- Чому саме орел?
- Де ще у творчості О. Олеся ми зустрічаємо образ орла?
- Натовп не зміг дійти до мети, бо...
- Юнак-поводир гине через...
- До казкової країни зможуть дістатися лише ті, хто...
- Опрацювати статтю підручника О. Авраменка на с. 245-247.
- Повторити творчість Лесі Українки, М. Вороного, О. Олеся.
- Виконати тест до 12.05. 23:00 https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9961574
- Мрія у кожного своя.
- Найбільше розчарування - це зневіра в собі.
- Натхнення надає крила.
- Перемога потребує жертв.
- Пригадайте. яка структура твору-роздуму?
- Які твори доречно було б згадати у власному творі? "Мойсей" І. Франка (через зневіру Мойсей помирає), О. Олесь "По дорозі в Казку" (юрба розчарувалася у лідері).
Світ поезії А. Корінь. Збірка "Віку мого день".
***
Поет,
культуролог і дослідник літератури – Яр Славутич. Образ степу у творчості
поета.
Іду степами по стрункій дорозі.
Яка година випала мені!
Шумлять жита в лункому передгроззі,
Шепочуть шестигранні ячмені,
Палають соняшники. Вздовж дороги
Розлігся чорно, спочиває пар.
Йому замало простору земного -
І він подавсь далеко, аж до хмар.
СТЕПИ ХЕРСОНЩИНИ
Степи Херсонщини, степи родимі,
Соломоверхі клуні на току,
Розлогі верби в ранішньому димі,-
Вас не забуду на своїм віку!
Хлюпоче риба в сонному ставку,
Дзвенить бджола у рвійному нестримі,
Несуть батьки журбу свою гірку
В степи Херсонщини, степи родимі.
Тримаю в серці голубий ставок,
Верхи тополь і вітрякові крила,
Де розгубив дитинство між квіток,-
А рідну землю, що мене зростила
На боротьбу за життє чині дні,
Я над усе люблю на чужині!
Питання для роздумів
- Що найбільше сподобалося в прочитаних творах, що вразило і спонукало до міркувань. Чому?
- Які асоціації (асоціативні образи) виникли у вас під час читання віршів? Поясніть, чому саме ці асоціації.
- Випишіть із поезії декілька слів (висловів), що, на вашу думку, є ключовими для розуміння головної думки . Поясніть свій вибір.
- Які думки та почуття навіяли вам поезії Яра Славутича? Поясніть їх.
Домашнє завдання: проаналізувати вірш, який сподобався найбільше, за схемою: тема, мотив, образи, художні засоби.
Тема уроку (69-70): Бесіда про вивчені твори української літератури. Узагальнення та систематизація вивченого.
Виконайте тест за посиланням https://cutt.ly/scPEm1i
Немає коментарів:
Дописати коментар