УЛ 1 курс (уроки 50-70)


Тема програмиОБРАЗНЕ СЛОВО ПОЕТИЧНОГО МОДЕРНІЗМУ

Тема уроку (50): Альманах «З-над хмар і з долин», угруповання «Молода муза» – зв’язок із зарубіжною літературою, «нова» драма на межі століть.

Створити опорний конспект, переглянувши відео за посиланням: 

Питання для опрацювання:
  1. Хто є зачинателем українського модернізму?
  2. Альманах "З-над хмар і з долин":
  • упорядник, рік і місце створення; 
  • мета створення;
  • провідна тенденція;
  • реакція на створенняhttps://cutt.ly/ESQxIn1
3. Літературне угруповання "Молода муза": 
  • представники, рік зародження, про що писали?
4. Розвиток драматургії:
  •  центр драми, тип героя, коло тем та конфліктів.
Домашнє завдання: укласти конспект уроку, познайомитися з біографією Лесі Українки.


ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКЕ, НАЦІОНАЛЬНЕ, ОСОБИСТЕ
Тема уроку (51): Леся Українка (Лариса Косач). Життєвий і творчий шлях. Драматична спадщина. Роль родини, культурного оточення й самоосвіти у формуванні світобачення письменниці. Збірка поезій «На крилах пісень».

Для допитливих
Прослухайте подкаст про Лесю Українку, найцікавіші факти запишіть.

Опрацюйте біографію Лесі Українки, основні відомості законспектуйте.

Збірка поезій «На крилах пісень»



Домашнє завдання: повторити опрацьований матеріал, читати вірші "Contra spem spero!", «Слово, чому ти не твердая криця…».


Тема уроку (52): «Contra spem spero як світоглядна декларація сильної, вольової особистості. Символічність, романтичні образи, образотворчий прийом контрасту. 

Опрацюйте відеоурок, занотуйте основне. Опрацюйте аналіз вірша, запишіть паспорт твору.
                                           
Прослухайте сучасне виконання поезії Лесі Українки "Contra spem spero!"

Призначення поета й поезії, мужність ліричної героїні, автобіографічні мотиви  вірша 
«Слово, чому ти не твердая криця…».
Перегляньте поданий матеріал, законспектуйте паспорт опрацьованої поезії в зошит.


Прослухайте вірш "Слово, чому ти не твердая криця...". 

Домашнє завдання: вивчити вірш "Без надії сподіваюсь" Лесі Українки напам'ять.


Тема уроку (53): 
Відданість своїм мріям, наполегливе прагнення до мети («Мріє, не зрадь»). Зображення повені людських почуттів у вірші «Стояла я і слухала весну…».


Прослухайте поезію "Мріє, не зрадь" Лесі Українки, зробіть запис у зошит, відповідаючи на подані питання:
  • назва твору;
  •  рід, жанр; 
  • тема, мотив;
  •  ідея, образи, художні засоби. 
Випишіть рядки поезії, у яких звучать автобіографічні мотиви та відданість меті. Опрацюйте теоретичний матеріал за підручником О. Авраменка с. 216-217: Авраменко О. А., Пахаренко В. І. Українська література (рівень стандарту, академічний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загальн. середн. освіти / Олександр Авраменко. — К. : Грамота, 2018. —208 с. : іл.

Прослухайте поезію "Стояла я і слухала весну...".


Виконайте завдання - зробіть запис у зошит, відповідаючи на подані питання: 
  • назва твору;
  •  рід, жанр; 
  • тема, мотив;
  •  ідея, образи, художні засоби. 
Опрацюйте теоретичний матеріал за підручником О. Авраменка с. 218.

Законспектуйте подану схему:
Ліричня героїня Лесі Українки
  • змучена хворобою; 
  • сильна духом, смілива; 
  • самотня, впевнена в перемозі;
  • спрямована на боротьбу, незламна;
  •  сповнена надій, відкрита для   щастя, наполеглива.
Виконайте напівтести: на місці крапок допишіть відповіді.
Напівтести
1. За жанром твір "Стояла я і слухала весну..." є...
2. Мотив сізіфової праці звучить у вірші...
3. З якого твору рядки:
Вдарив час, я душею повстала сама проти себе,
і тепер вже немає мені вороття.
4. Наведіть приклади художніх засобів (епітети, метафори, риторичні звертання) із поезії "Мріє, не зрадь".

Домашнє завдання: прочитати драму "Лісова пісня" Лесі Українки.

Тема уроку (54):
Драма-феєрія“Лісова пісня”. Фольклорно-міфологічна основа. Художні особливості драми-феєрії.
1. Ознайомлення з історією написання твору "Лісова пісня": прочитайте матеріал за підручником О. Авраменка на с.221-222. Законспектуйте визначення "драма-феєрія".
2. Текст драми-феєрії "Лісова пісня":


3. Створення мультфільму "Мавка" 

та комп'ютерної гри: 
 
4. Законспектуйте тему, ідею, композицію та проблематику твору "Лісова пісня", переглянувши відео за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=meq1XXJXgaQ.
5. Ознайомтеся з міфологічними істотами твору. 

Міфологічні істоти:
Лісовик
Мавка
Водяник
Русалка водяна
Русалка польова
Русалка лісова
“Той, що греблі рве”
Перелесник
Потерчата
Куць
Вовкулака
Злидні
“Той, що в скалі сидить”
Дайте відповіді на питання: 
Чи можна сказати, що міфологічні персонажі - це сили зла?
Чи можна сказати, що вони підпорядковані певним законам?
Які взаємини людини і природи у творі Лесі Українки?


Домашнє завдання: опрацювати статтю підручника с. 222-227. Підготуватися до характеристики образів драми.

Тема уроку (55): Символічність образів Мавки і дядька Лева – уособлення духовності і краси. Природа і людина у творі.
Перевірка домашнього завдання
Літературний диктант
Визначити, кому належать слова.
  • 1.      «Ти не чуєш, / як соловї весільним співом дзвонять?»
  • 2.      «Тоді ж і я на бороду заклявся, / що дядько Лев і вся його рідня/повік безпечні будуть в сьому лісі».
  • 3.      «Чого ти все розпатлана така?/Нема, щоб зачесатись чепурненько…».
  • 4.      «Зрубай її, як хочеш,/хіба я бороню? Ось на й сокиру».
  • 5.      «Ні! я жива! Я буду вічно жити!/ Я в серці маю те, що не вмирає».
  • 6.      Якого регіону України оспівано красу в драмі-феєрії «Лісова пісня»?
  • 7.      Синонімом до слова «феєрія» може бути …
  • 8.      Композиція драми-феєрії «Лісова пісня»…
  • 9.      Твір «Лісова пісня» є зразком якого напрямку…
Опрацюйте статтю підручника О. Авраменка на с. 227. Занотуйте основне про образи Мавки та дядька Лева.


ПОРІВНЯЙТЕ, що об’єднує образи дядька Лева й Мавки. Запишіть це у вигляді діаграми Вена. Як ви думаєте, що вони символізують?
Питання для роздумів:
§  Чому дядько Лев захищає Мавку?
§  Чому чоловік не міг протистояти сестрі?
§  Чи виявляє лісова красуня ненависть до Лукаша, коли дізнається про його одруження?

«Вільне письмо»: Чому Мавка змогла пробачити Лукаша? (3-5 речень запишіть у зошит).

Аналіз взаємин «людина-природа» за твором.
  • Яка гостра проблема існує в драмі-феєрії "Лісова пісня"? 

Зверніть увагу на схему та коментар до неї.
Світ природи вічний, він постійно оновлюється. Протистояння між міфічними істотами диктується відмінностями, а не злобою та ненавистю. Світ людський приречений на загибель через поруйнованість душ, любов до статків та жорстокість. Лицемірство та жадоба наживи не дають людям зрозуміти, що життя закоротке, якщо постійно чинити зло.
Мавка та Лукаш вийшли з цих світів, але не змогли бути разом через відмінність внутрішню, а не зовнішню. Парубок з легкістю відмовляється від коханої заради Килини, повертається до свого світу і готовий жити за його законами. Проте Мавка не може повернутися в лоно природи, тому що її душа пережила людські почуття.

!!! Перевір себе:
Пройдіть тест за онлайн посиланням https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7385689 до 14 квітня 20:00. 

Домашнє завдання: підготуватися до характеристики образів Лукаша, його матері й Килини.

Тема уроку (56): Мати Лукаша й Килина – антиподи головній героїні Мавці. Симбіоз високої духовності й буденного прагматизму в образі Лукаша.
Актуалізація опорних знань
Дайте відповіді на питання в зошиті.
1.      Який жанр твору «Лісова пісня»?
2.      Де розгортаються події твору?
3.      Як познайомилися Лукаш і Мавка?
4.      Чому парубок покидає лісову красуню?
5.      Чому Мавка перетворюється на вербу?
6.      Хто рятує Мавку від рук Килини?
7.      Чим закінчується твір?
Образи Мавки і дядька Лева виступають уособленням духовної й душевної краси, прагненням до гармонії.
Мавка — ідеал гармонійної людини, пристрасної і щирої, здатної по-справжньому виявляти свої почуття і жити в злагоді з природою. Вона має в „серці те, що не вмирає”, усвідомлюючи, що її життя призначене для вічності.
Та є у творі й інші персонажі, які виступають антиподами до образу Мавки. Це матір Лукаша й Килина.

Словникова робота
Антипод — Перен. Про людину, що своїми поглядами, рисами характеру або ж соціальним становищем цілком протилежна іншій людині.
Симбіоз (від гр. співжиття) — поширене в живій природі явище закономірного, не випадкового, співжиття живих істот, що належать до різних систематичних груп.
Прагматизм — здатність задовольнити свої потреби та інтереси. Прагматик — людина, яка все робить з точки зору доцільності, вигоди.

Робота над характеристикою образів Килини та матері Лукаша.
Опрацюйте статтю підручника О. Авраменка на с. 227. Складіть порівняльну таблицю: спільне та відмінне між цими героїнями.
!!! Подумайте: Чому матір Лукаша, Килина не мали щастя і не могли його дати іншим?
Робота над характеристикою образу Лукаша.
            Опрацюйте статтю підручника О. Авраменка на с. 226.
Випишіть ключові слова щодо образу Лукаша:
Найдраматичнішим образом твору є образ Лукаша. Його драматизм, у першу чергу,— у непорозумінні самого себе, у його роздвоєності. Він зрадив не лише Мавку, а й самого себе, зруйнував власне щастя. Саме тому в образі Лукаша найбільше конкретно розкрито симбіоз високої духовності і буденного прагматизму.
Лукаш має неабиякі здібності митця, хист талановитого музики, „співочу душу”. Але, за словами Мавки, він „не може своїм життям до себе дорівнятись”. В умовах тогочасної дійсності, де процвітає гонитва за наживою, байдужість до ближнього, грошові стосунки, сільський хлопець не спроможний вирватися з кола дрібновласницьких інтересів. Його засмоктують буденні, дріб'язкові справи.
!!! Подумайте:
ü  Що змінилося в Лукашеві наприкінці твору?
ü  Чому він не боїться загинути?
ü  Як ви вважаєте, чи кохає Лукаш Мавку?

 «Вільне письмо»: Хто зруйнував щастя Лукаша та Мавки? (напишіть 3-5 речень у зошиті).
Домашнє завдання: с. 227-228 за підручником О. Авраменка письмово відповісти на перші 3 питання.
Хто хоче вищу оцінку: написати мінітвір з теми «У чому бачить сенс свого життя Мавка, а в чому – Лукаш?»


Тема уроку (57): Неоромантичне ствердження духовної сутності людини, її творчих можливостей. Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями душі особистості, дійсністю і мрією. Почуття кохання Мавки й Лукаша як розквіт творчих сил людини. 
Історія Лукаша й Мавки - це трагедія кохання представників різних світів.

Визначення центрального конфлікту у творі. Усно дайте відповідь на питання.
  • Що змусило Мавку звернути увагу на Лукаша?
  • Чим він особливий?
  • Чому Лукаш обирає Килину?
  • Хто намагався змінити Лукаша, коли він почав змінюватися?
  • У якому творі можна побачити подібний конфлікт (або подібну тему). Підказка - твір М. Коцюбинського.
Визначення рис романтизму у творі (схему запишіть у зошит).

РИСИ РОМАНТИЗМУ В "ЛІСОВІЙ ПІСНІ"
Визначення кола проблем
Прочитайте відгук Ліни Костенко про цей твір і спробуйте виокремити проблеми, про які вона говорить (письмово в зошиті).
"Але, безперечно, апофеозом творчості Лесі Українки була "Лісова пісня"... Вона і всім дає ось уже стільки дорогих років радості відкриття неповторного світу української міфології, природи, звичаїв, самої душі народу. І в той же час, можливо, це був перший екологічний зойк.  Перша пересторога: "Не рубай!" Перше попередження, що зрада може перетворити на вовка. Що все може піти прахом. І тоді по лісах блукатиме тільки наша загублена Доля".
  • Пригадайте, як Лукашева мати називала Мавку через відкритість почуттів?
  • Чи можна  виокремити проблему рівності й довіри в почуттях? 
  • Чи слід дівчині першій зізнаватися в почуттях?
Подумайте й скажіть!!! Як у творі Леся Українка розкриває "буденність", "творчість" і "мрію"?
ТО ЯКИЙ ЖЕ КОНФЛІКТ ТВОРУ? (занотуйте конфлікт твору в зошит) - Конфлікт між буденністю й високими пориваннями особистості, дійсністю і мрією: у складному двобої потрібно вибирати мрію. Та буденне життя диктує свої правила - і часто людина прагне матеріального забезпечення, а не високої мрії.

Письмово дайте відповідь на одне з питань:
  • Якщо життя покладе на терези високу мрію й ситу забезпечену дійсність, що виберете Ви?
  • Чому драму-феєрію Лесі Українки називають філософською?

Домашнє завдання: виконайте напівтести.
Напівтести
  1. Де і коли була написана "Лісова пісня"?
  2. Визначте жанр "Лісової пісні".
  3. Де відбуваються події, описані письменницею?
  4. Драма-феєрія складається з...
  5. Хто з героїв-людей "Лісової пісні" знав ціну краси й гармонійного співіснування людини з природою?
  6.  Трагедія самозради розкривається в драмі через образ…
  7. У яке дерево перетворилася заклята Килиною Мавка?
  8. Про кого зі своїх героїнь Леся Українка пише: "Лукава, як видра, хижа, наче рись"?
  9. Драма "Лісова пісня" за стильовою манерою – це…
Тема уроку (58): РМ №4. Складання фанфіків (на матеріалі твору «Лісова пісня» Лесі Українки).
Підготовка до написання твору.
Перегляньте презентацію, яка допоможе вам написати фанфік.
На основі прочитаної інформації створіть власний фанфік на матеріалі твору Лесі Українки"Лісова пісня".
Домашнє завдання: написати фанфік, дібрати до нього заголовок. Прочитати драму "Одержима".


Тема уроку (59): ПЧ. Л. Українка. Драма «Одержима».
Перегляньте презентацію. Законспектуйте в зошит паспорт твору "Одержима" та характеристику головних героїв.


Подивіться уривок з драматичної поеми "Одержима" і з'ясуйте: 
  • в якому стані знаходиться Міріам? 
  • Чому вона страждає?
  • Чому вона усіх ненавидить, завжди сама і одинока?
  • Чому Міріам не може бути щасливою?
  • Як пов'язана назва твору "Одержима" з головною героїнею?
  • Як Міріам характеризує Месію? Які слова вона періодично повторює, говорячи про нього?
  • Яке найбільше горе для Міріам?

Відповіді на питання запишіть 2-3 реченнями в зошит.




Домашнє завдання: прочитати біографію Миколи Вороного за підручником О. Авраменка с. 229-232.

Тема уроку (60): Микола Вороний. Коротко про життя і творчість, багатогранну діяльність митця. М.Вороний – “ідеолог” модернізації української літератури.  Єдність краси природи і мистецтва, образотворчі засоби в поезії «Блакитна Панна».

Микола Вороний - постать багатогранна. Він зміг заявити про себе не тільки в літературі, а й у  театральній справі. Це талановитий діяч української культури.
Перегляньте відео про Миколу Вороного.
На ментальній карті вміщено основні відомості про Миколу Вороного.



Аналіз поезії "Блакитна Панна"


Прослухайте аудіозапис поезії.

Історія написання вірша "Блакитна Панна"
Цю поезію Микола Вороний написав у 1912 році. Вірш має яскраві тропи та витончену форму й передає два провідних мотиви: возвеличення краси природи та єдність природи з митцем. Блакитна Панна – це образ весни, яка тривожить душу ліричного героя.

19 століття ознаменувалося зростанням напруження в суспільному та політичному житті, тож митці-модерністи намагалися осмислити епоху шляхом пізнання метафізичних та духовних процесів й зламів, що спричиняють появу хаосу. Микола Вороний як яскравий представник символізму також був у пошуках вічних цінностей – однією з яких є мистецтво, народжене з гармонії краси.

Дайте відповідь на питання:
  • До якого літературного роду належить твір?
  • Який це вид лірики?
  • Визначте мотив твору.
  • Які образи є в поезії?
Чи всі слова вам були зрозумілі у цьому вірші?
Перегляньте наступне відео і з'ясуйте значення невідомих слів.
  • Визначте художні засоби, заповніть таблицю, записавши приклади.

Епітет
Персоніфікація
Метафора



Порівняння
Інверсія
Окличні й обірвані речення



Біблійна лексика
Терміни з мистецтва
Алітерація (повтор однакових приголосних звуків), асонанс (повтор однакових голосних звуків)



  • Чим особлива строфічна будова?
  • Який вид римування?
  • Визначте віршовий розмір.
Поезія Миколи Вороного має певну музичність - це мелодика, ритміка, ліричність. 
Риси символізму у творі: 
  • поетичний образ;
  • напівпрояснені слова;
  • кольоративна лексика;
  • музичність.
Оформлення схеми до поезії М .Вороного за авторським описом.
!!! Опрацюйте статтю підручника О. Авраменка с. 234-237. Занотуйте визначення "символізм", "звукосимволізм". На основі підручника та інших джерел укладіть паспорт твору "Блакитна Панна" за такими пунктами: https://dovidka.biz.ua/blakitna-panna-analiz-virsha/
  • автор твору;
  • рід;
  • жанр;
  • напрям/течія;
  • мотив;
  • строфа;
  • художні засоби;
  • римування/віршовий розмір.
Домашнє завдання: опрацювати  матеріал підручника, вивчити напам'ять вірш "Блакитна Панна", надіславши відеозапис на вайбер або в телеграм.


Тема уроку (61): Узагальнено-ідеалізований жіночий образ як сюжетний центр символістського твору «Інфанта». Мотив самотності людини. Згадка про революцію як данина естетиці доби соціальних перетворень.
Дайте відповіді на питання.
  1. Де народився Микола Вороний?
  2. Яку освіту здобув?
  3. Чим, крім літературної діяльності, займався митець?
  4. Як письменник сприйняв події 1917 року в Україні?
  5. Чому Микола Вороний емігрував?
  6. З яким альманахом пов'язане ім'я Миколи Вороного?
  7. Які ознаки символізму можна віднайти в поезії "Блакитна Панна"?
Пройдіть тест до 21 квітня 22:00 https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2437073

Микола Вороний дуже любив красу. Він її бачив у поезії, природі, житті й у жінці.  Прикладом цього є ще один вишуканий вірш поета "Інфанта".
Словникова робота
Інфанта - це королівський титул. Слово походить із латини, дослівно - "дитина". Так називали спадкоємців престолу в деяких країнах із монархічною формою правління. В Іспанії, наприклад.
Прослухайте аудіозапис поезії "Інфанта".
Паспорт твору
Вид лірики - інтимна
Мотив - оспівування краси коханої жінки, самотності людини
Центральні образи - ліричний герой, кохана, образ Рволюції
Художні засоби:

Епітет
Персоніфікація
Метафора
синя далечінь, туманний обрій
дрімала далечінь, вітали вас...дух,... сяйво і блакить
різьблю сон, стелився жаль, революція пливла
Порівняння
Інверсія
Неологізми
як сон, як міт, лягли дерева тканками
...І от на обрії туманному Замиготіла ваша тінь
проміннострунними, вогнелунними, мрійнотканними, яснозорими
Антитеза
Терміни з мистецтва й слова з невідомим значенням
Кольоративна лексика
добро і зло
акордами, сильветою, інфантою
вогнелунні, синя, чорною, попелястий, червоній, рум'яне

Визначте самостійно!
  • Які особливості строфічної будови?
  • Укажіть тип римування.
  • Визначте віршовий розмір.
  • Який настрій передає поезія?
  • Кого нагадує кохана ліричного героя?
  • Чому автор в останніх двох рядках несподівано згадує про дійсність? - Поет не залишається осторонь доби змін. Образ коханої асоціюється у його сні з образом революції як данині естетиці доби соціальних перетворень.
Опрацюйте статтю підручника О. Авраменка на с.237-238.

"ВІЛЬНЕ ПИСЬМО": Якою виступає жінка у поезії Миколи Вороного?
Домашнє завдання: Виконайте завдання 7 (1-3) с. 238 у підручнику. Підготуйте презентацію про життя і творчість О. Олеся. Презентації надсилайте за адресою yuliia.kryvoruchko@gmail.com


Тема уроку (62): Олександр Олесь (О. Кандиба). Життя і творчість, світоглядні переконання митця. Неоромантичні, символістські тенденції у творчості (“З журбою радість обнялась...”). 
 Повторення попереднього матеріалу: виконайте тест до 27 квітня 23:00 https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3478946

  1. Яку книгу любив і знав майже напам'ять О. Олесь?
  2. Чи любив учитися в школі О. Олесь?
  3. Які мови вивчав автор?
  4. Де навчався митець у 1903 році?
  5. Хто переконав О. Кандибу стати виключно українським письменником?
Укладіть коротку схему про життя і творчість О. Олеся за алгоритмом:
АНАЛІЗ ПОЕЗІЇ "З ЖУРБОЮ РАДІСТЬ ОБНЯЛАСЬ"

Прослухайте аудіозапис поезії.
Опрацювавши статтю підручника О. Авраменка на с. 243, запишіть найхарактерніші стильові ознаки поезії О. Олеся.

Запишіть паспорт твору:
  • Рід - лірика;
  • вид - інтимна;
  • будова - два катрени, своєрідний монолог поета;
  • мотив - боротьба протилежних почуттів у душі поета;
  • образи - ліричний герой, журба і радість;
Художні засоби визначте самостійно:

Епітет
Персоніфікація, оксиморон
Багатосполучниковість



Порівняння
Інверсія
Обірване речення



Антитеза
Контраст
Риторичне запитання




  • римування - перехресне;
  • віршовий розмір - ямб;
  • течії - неоромантизм та символізм. 
Домашнє завдання: повторити основні факти з творчості О. Олеся за підручником О. Авраменка (с. 243-245). Повторити ознаки символізму.


Тема уроку (63): «Чари ночі» – перлина інтимної лірики української поезії. Експресивне висловлювання патріотичних почуттів у вірші «О слово рідне! Орле скутий!..».
Літературний диктант
  1. Де народився О. Олесь?
  2. Яке справжнє прізвище письменника?
  3. У якому інституті навчався?
  4. Як називалася перша збірка поезій?
  5. Чому поет емігрує?
  6. Яка подія стала важким ударом для О. Олеся?
  7. Де похований письменник?
  8. Яка течія модернізму найбільше помітна у творчості О. Олеся?
  9. Віршовий розмір поезії "З журбою радість обнялась".
Поезії О. Олеся притаманні життєрадісні мотиви, світле світосприйняття, заклик насолоджуватися земним щастям. Поет наголошує на плинності кожної миті. 

Прослухайте аудіозапис поезії "Чари ночі".

Паспорт твору
Рід - лірика
Вид - інтимна, пейзажна, філософська лірика
Жанр - романс
Поезія "Чари ночі" була покладена на музику. З неї вийшов чудовий романс. Його виконували відомі зірки, одна з яких Ніна Матвієнко. 
Мотив - захоплення красою життя й красою кохання, заклик "ловити летючу мить життя".
Центральний образ - солов'ї
Композиція - 12 катренів
Римування - перехресне
Віршовий розмір - ямб
Художні засоби
Епітет
Персоніфікація
Анафора
шумляче море, летюча мить, пахощі густі
сміються, плачуть солов'ї, весна іде назустріч вам
Весна іде назустріч вам,/ Весна в сей час вам рада
Порівняння
Інверсія
Обірване речення
як Фауст
Відбились зорі у воді,/ Летять до хмар тумани...
І схочеш ти вернуть собі,/ Як Фауст, дні минулі...
Антитеза
Метафора
Риторичне запитання
сміються - плачуть, життя-смерть, мить - вічність
б'ють піснями, погасне в серці багаття
Чому ж стоїш без руху ти,/ Коли весь світ співає?

Прослухайте виконання романсу.
  • Який характер твору?
  • Чи вдалося виконавцям передати ідею самого твору?
Опрацювання поезії "О слово рідне! Орле скутий!.."

Прослухайте аудіозапис вірша.
Паспорт твору
Рід - лірика
Вид - ПАТРІОТИЧНА лірика
Жанр - вірш-медитація
Мотив - любов до рідного слова, заклик до його збереження й відродження
Образи - ліричний герой, рідне слово, батьки, діти, що відцуралися мови, чужинці
Композиція - 3 катрени
Римування - кільцеве
Віршовий розмір - ямб
Художні засоби
Епітет
Персоніфікація
Анафора
шовковий спів, співочий грім
образ рідного слова
О слово рідне!
Метонімія
Інверсія
Алітерація, асонанс
слово - це мова
Музика зір блакитнооких
О слово рідне! Орле скутий!; шовковий спів степів широких
Антитеза
Метафора
Риторичне звертання, заперечення
батьки - діти
музика зір, сонцем стань
О слово рідне! Орле скутий!.., Ні, сонцем стань


СИМВОЛИ ПОЕЗІЇ

 - воля, але скута
 - джерело життя, душа
 - боротьба, сила слова
 - судний дощ - плата за гріх (відмову від рідного слова)

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!!! ЦІ 2 ПОЕЗІЇ Є В ПРОГРАМІ ЗНО. Ознайомтеся з детальним аналізом віршів у наступному відео.
  • Опрацювати статтю підручника О. Авраменка на с. 244-245.
Домашнє завдання: 
  • Вивчити НАПАМ'ЯТЬ поезію "Чари ночі"(хто не зможе - "О слово рідне! Орле скутий!.."). Відео із записом надіслати на вайбер або в телеграм. 
  •  Прочитати драматичний етюд "По дорозі в Казку" О. Олеся.
Тема уроку (64): Драматичний етюд «По дорозі в Казку». Дорога в казку – символ духовних поривань до кращого життя. Маса, гурт людей і їх провідник. Лідер – сильна особистість. Трагічна суперечність між мрією, духовністю й жорстокістю.

Літературний диктант 
1. Справжнє прізвище письменника О. Олеся.
2. У скільки років навчився читати?
3. Яку книгу, будучи дитиною, вивчив напам’ять?
4. За яким фахом працював? 
5. Звідки узявся псевдонім Олесь?
6.  Як називається поезія, в якій змагаються радість і журба? 
7. До якого виду лірики належить поезія «О слово рідне…» ? 
8. Жанр поезії «Чари ночі»? 
9. З якого твору рядки: «Будь мечем моїм! Ні, сонцем стань! вгорі спинися, Осяй мій край і розлетися Дощами судними над ним»?
10. Назвіть риси поетичного стилю О. Олеся.

Тема взаємин лідера і народу не є новою в літературі. До неї зверталися Іван Франко, Моріс Метерлінк. У творі "По дорозі в Казку" автор показує не лише ці взаємини, але й змушує задуматися над не менш важливою проблемою: чи кожен може дійти до країни Казки?

Робота над засвоєнням поняття з теорії літератури 

 Драматичний етюд (фр. etude — вивчення, нарис) — невеликий, як правило, одноактний віршовий чи прозовий драматичний твір, в якому представлено епізод чи фрагменти світу, а дійові особи зображуються лаконічно, пунктирно, стаючи образами-символами;  невеликий літературний твір, присвячений якому-небудь окремому питанню.

Перегляньте детальний аналіз твору, запишіть основні проблеми етюду.
Загальна характеристика твору

Драматичні твори Олександра Олеся наснажені емоційністю, тонким ліризмом, виділяються підкресленим психологізмом
  •     Чи можна порівняти зміст твору із сучасними подіями в Україні (2014 рік)? Відповідь на це питання ви дасте після перегляду відео.
  • Чи не сьогоднішніх українців повчає О.Олесь?
   На початку твору ми бачимо юрбу людей. 
Що їх турбує найбільше? 
У яких умовах живуть люди?
  •    Окресліть коло їх інтересів. Чи можемо ми цих людей назвати народом? Відповідь обґрунтуйте.
  • З якими словами Він звертається до юрби, щоб підтримати її віру й упевненість у діях?

  • Кого, на вашу думку, можна вважати лідером? 
  • Якими якостями він має володіти? 
Порівняльна характеристика натовпу та їхнього лідера
  • З якими іншими творами відчувається схожість драматичного етюду «По дорозі в Казку» О. Олеся? 
Погляньте на малюнок із зображенням орла. 
  • Чому саме орел? 
  • Де ще у творчості О. Олеся ми зустрічаємо образ орла?
 Таким чином ми підійшли до розкриття символів твору, оскільки символічність – одна з     найяскравіших ознак творчості О. Олеся.


Письмово продовжте речення.
  • Натовп не зміг дійти до мети, бо...
  • Юнак-поводир гине через...
  • До казкової країни зможуть дістатися лише ті, хто...
Домашнє завдання:
  • Опрацювати статтю підручника О. Авраменка на с. 245-247.
  • Повторити творчість Лесі Українки, М. Вороного, О. Олеся. 
  • Виконати тест до 12.05. 23:00 https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9961574

Тема уроку (65): РМ №5. Усний твір «Що обрати – тернистий шлях до мрії чи второвану мільйонами дорогу?»

Кожен з вас прагне до щастя і розуміє його по-своєму, прогнозує власне майбутнє. Так, у драматичному етюді О. Олеся "По дорозі в Казку" головний герой намагався дійти до мрії - омріяної країни, де є сонце. А дехто  настільки захоплює своїми задумами, що "мільйони" веде за собою. Однак на життєвому шляху трапляється багато розчарувань. Та й у кінці дороги часто чекає не успіх, а розчарування. Можливо, не варто обирати тернистий шлях?

Орієнтовний план усного твору
  1. Мрія у кожного своя.
  2. Найбільше розчарування - це зневіра в собі.
  3. Натхнення надає крила.
  4. Перемога потребує жертв.
  • Пригадайте. яка структура твору-роздуму?
Наведення прикладів з літератури
  • Які твори доречно було б згадати у власному творі? "Мойсей" І. Франка (через зневіру Мойсей помирає), О. Олесь "По дорозі в Казку" (юрба розчарувалася у лідері).
Самостійна робота над твором
Відповідно до  плану (можете написати власний) складіть твір-роздум з теми "Що обрати – тернистий шлях до мрії чи второвану мільйонами дорогу?"
Отже, якщо у вас є мрія, ніколи не втрачайте віри в себе та бажання дійти до мети. Тільки так ви сформуєтеся як справжня особистість, тільки активна життєва позиція подарує вам насолоду від життя.
Домашнє завдання: повторити творчість Л. Українки, М. Вороного та О. Олеся.

Тема уроку (66): КР №4. Образне слово поетичного модернізму (тест).
Тести виконайте за посиланням нижче.


Тема уроку (67-68): Література рідного краю. Ознайомлення з художніми творами митців рідного краю.

Інтерактивна вправа на знання митців рідного краю
Літературна Кіровоградщина

Світ поезії А. Корінь. Збірка "Віку мого день".

Антоніна Михайлівна Корінь (дівоче прізвище Мельник) народилася 6 серпня 1948 року в с. Софіївка Щорського району Чернігівської області. Батько працював бухгалтером у колгоспі, мати вчителювала. Майбутня поетеса закінчила Софіївську восьмирічку, продовжила навчання у Корюківській середній школі №1, потім – у Харківському державному інституті культури.

Як склалося подальше життя Антоніни Михайлівни, дізнаємося з перших вуст: "Працювала методистом, бібліографом, заступником директора, редактором у бібліотеках України, шкільною медсестрою і бібліотекарем у Білорусі, ученим секретарем Кіровоградської обласної наукової бібліотеки ім. Д. Чижевського". Більшу частину свого життя, професійного і творчого, провела у Кіровограді, тепер уже Кропивницькому, де створила і очолює літоб’єднання "Євшан". 

У 1993 році в Кіровограді у видавництві "Степ" вийшла I збірка віршів "Заворожи мене". Книга А. Корінь "За руки по райдузі" (з підзаголовком "Синусоїда кохання") – ювілейна. Всі дев'ять книг – дев'ять життєвих віх, як дев'ять видимих зірок у сузір'ї Лева, під яким авторка народилась... Ця – вибрана інтимна лірика з чотирьох раніше виданих у Кіровограді збірок поезії: "Заворожи мене" (Літопис любові) – "Степ", 1993; "Сім нот мінору" – "Мавік", 2000; "Віку мого день" (Наївні вірші) – "Степ", 2000; "Монолог метелика" (Лірична азбука життя) – "Мавік", 2007. 


*** *** 
Хто я, що я? Для чого, навіщо? 
Для якого незвісного змісту? 
Той же дощ і без мене б періщив, 
Вирувало б так само місто. 
Друкувались без мене б книги 
І без мене писали би вірші, 
І "люблю" говорили б тихо 
Інші "ти" – не мені, а іншим.  
Все це так. Але жити варто,
Щоб побачити і почути, 
Як беруть несподівані старти …
Непримітні на вигляд люди. 
Будь і ти, як листок, що на вітті 
Плід прикрив і засох у зморі.  
Щоб повніше жилося у світі, 
Варто бути й краплиною в морі 
1960-і роки 

Дорогою болю 
Василеві Стусу 

Скажіть, будь ласка, ще не попадалась 
Вам книжка Стуса, Стуса Василя? 
Болить у ній і небо, і земля, 
Болить дорога в наші темні далі. 
Болить земля, посаджена за грати, 
Де й ми в неволі – доньки та сини. 
Палахкотять в душі ті спомини і сни, 
Що не вміщались у тюремні три квадрати… 
Ще змалечку привчили нас до бою. 
Граніт першоджерел всю юність гризли ми, 
Не знаючи, що всі дороги болю 
Ведуть в тюрму, та жодна – із тюрми. 
11.01.91

***

Вже біля телеграфа білі котики 
Розтоплюють сіяючі жінки. 
А я стою, боюся і підходити, 
Бо бруньки ті – беззахисні такі. 
Торгують ними зверхсучасні діти. 
А я у ліс засніжений бреду, 
Туди, де пролісок не сміє народитись: 
Боїться, що побачать – продадуть. 
02.03.86

- Який вірш А. Корінь сподобався вам найбільше? Чому?
- Над чим авторка спонукає замислитися? Від чого застерігає?
- Як ви розумієте назву збірки ліричних творів поетеси?

Домашнє завдання: знайти 2 поезії Антоніни Корінь і проаналізувати за схемою: тема, мотив, образи, художні засоби. 

Поет, культуролог і дослідник літератури – Яр Славутич. Образ степу у творчості поета.


Народився Григорій Михайлович Жученко (справжнє прізвище та ім'я Яра Славутича) 11 січня 1918 року в давньом козацькому зимівнику, згодом — родовому хуторі Жученки, що поблизу села Благодатного (північна Херсонщина). Батька Яра Славутича, Михайла, який, ставши фактично хліборобом після втрати у 1920 році всіх своїх земель, заарештували за відмову вступити у колгосп, тож він і не мав ніякої можливості продовжувати меценатську діяльність свого славного роду. У 1932 році заможну сім’ю батька було розкуркулено і відправлено на заслання. Навчаючись у Запорізькому педагогічному інституті, Яр Славутич зацікавився історією Національно-визвольних змагань в Україні 1917–1920 рр. У 1938 році в харківському «Літературному журналі» з’явився перший друкований вірш студента Григорія Жученка — «Коню мій буланий». Після закінчення у 1940 році інституту працює вчителем у середній школі села Ботеве на Приазов’ї. У Другу світову війну Григорій став лейтенантом Червоної армії. У 1943 році з Кременчука виїхав до Німеччини. Саме в газеті «Нова Україна» з’явилися перші поетичні твори письменника під псевдонімом “Яр Славутич”. У Мюнхені Яр Славутич навчається в Українському Вільному Університеті, бере участь в організації Мистецького Українського Руху. 
З 1953 до 1955 р. Яр Славутич є аспірант Пенсільванського університету у Філадельфії. В липні 1955 р. отримує ступінь доктора філологічних наук зі славістики. Тоді ж виходить у світ книжка „Розстріляна муза”. На цей період припадає розквіт багатогранної творчості Яра Славутича, як визначної особистості, визнаної світовою громадськістю. Альбертський університет (Канада) запросив у 1960–му році письменника на посаду професора, де він викладав мову та літературу, служив на поприщі науки аж до виходу на пенсію в 1983–ому році. 
• Викладав українську мову в Альбертському університеті (м. Едмонтон) з 1960 по 1983 рр. Помер в Едмонтоні 04 липня 2011 р., похований на цвинтарі св. Михаїла. 

Іду степами по стрункій дорозі... 
Іду степами по стрункій дорозі. 
Яка година випала мені! 
Шумлять жита в лункому передгроззі, 
Шепочуть шестигранні ячмені, 
Палають соняшники. Вздовж дороги 
Розлігся чорно, спочиває пар. 
Йому замало простору земного - 
І він подавсь далеко, аж до хмар. 

Моє серце в херсонських степах... 
У притаєних скитських могилах. 
Я в душі чебрецями пропах, 
Випасаючи коней по схилах. 
Клекотить запорозький мій дух - 
Як невгасна вулканова лава, 
Бо Великий затоплено Луг, 
Бо в журбі береги Січеслава. 
Рідна тирсо, колиска моя! 
Виспів жайвора в чистому небі, 
Жур журавки і трель солов'я, 
Чорнокрилий у заводі лебідь. 
Там колись із ногайської мли 
Виринали татарські навали: 
Гнівні гридні на ворога йшли, 
Їм услід запорожці ступали. 
Не сумуйте, степи! Я вернусь! 
І замовкне жалоба чаїна. 
Обійматимуть Скитія, Русь 
І новітня моя Україна. 

СТЕПИ ХЕРСОНЩИНИ 
Степи Херсонщини, степи родимі, 
Соломоверхі клуні на току, 
Розлогі верби в ранішньому димі,- 
Вас не забуду на своїм віку! 
Хлюпоче риба в сонному ставку, 
Дзвенить бджола у рвійному нестримі, 
Несуть батьки журбу свою гірку 
В степи Херсонщини, степи родимі. 
Тримаю в серці голубий ставок, 
Верхи тополь і вітрякові крила, 
Де розгубив дитинство між квіток,- 
А рідну землю, що мене зростила 
На боротьбу за життє чині дні, 
Я над усе люблю на чужині!

Питання для роздумів

  • Що найбільше сподобалося в прочитаних творах, що вразило і спонукало до міркувань. Чому?
  • Які асоціації (асоціативні образи) виникли у вас під час читання віршів? Поясніть, чому саме ці асоціації.
  • Випишіть із поезії декілька слів (висловів), що, на вашу думку, є ключовими для розуміння головної думки . Поясніть свій вибір. 
  • Які думки та почуття навіяли вам поезії Яра Славутича? Поясніть їх.

Домашнє завдання: проаналізувати вірш, який сподобався найбільше, за схемою: тема, мотив, образи, художні засоби. 


Тема уроку (69-70): Бесіда про вивчені твори української літератури. Узагальнення та систематизація вивченого.

Виконайте тест за посиланням  https://cutt.ly/scPEm1i

Немає коментарів:

Дописати коментар

Рекомендована публікація