УЛ 1 курс (уроки 1-49)

Тема уроку (1):  Вступ. РЕАЛІСТИЧНА УКРАЇНСЬКА ПРОЗА.  Українська література другої половини ХІХ ст. у контексті розвитку тодішнього суспільства, культури, мистецтва Особливості реалістичної прози.

Розгляньте в підручнику карту українських земель  другої половини ХІХ ст. Між якими країнами була розподілена Україна?


Історичні обставини та умови розвитку літератури
  • поява альтернативних центрів влади – земств;
  • орієнтування інтелігенції на селянство;
  • перетворення університетів на осередки вільнодумства;
  • асиміляторська політика, заборони українського слова (Валуєвський циркуляр, Ємський указ);
  • освітня реформа, модернізація економіки.
Опрацювати підручник на с. 3-8, зробити опорний конспект.

Особливості реалістичної прози .

Основні ознаки реалізму:

Домашнє завдання: опрацювати конспект, прочитати біографію І. Нечуя-Левицького.

Тема уроку (2):  Іван Нечуй-Левицький.  Життя і творчість митця як новий імпульс української літератури. Її загальна характеристика. 

Ознайомлення з біографією

Перегляньте відео та створіть портфоліо письменника за такими пунктами:
  • дата та місце народження;
  • батьківщина митця;
  • псевдоніми;
  • освіта;
  • шлях у літературу та твори письменника;
  • громадянська позиція;
  • дата смерті.
Прочитайте відгук Івана Франка про Івана Левицького. На чому наголошує літературний критик, характеризуючи стиль і саму постать митця?
"... се переважно буденна мова  українського простолюддя, проста, без сліду афектації, але проте багата, колоритна і сповнена тої природної грації, якою вона визначається в устах людей з багатим життєвим змістом. З огляду на високоартистичне змалювання селянського життя і добру композицію повість належить до найкращих оздоб українського письменства ”.

!!! ЗАКОНСПЕКТУВАТИ: "Іван Левицький - се великий артист зору, колосальне, всеосяжне око України".

Домашнє завдання:  повторити конспект, прочитати повість "Кайдашева сім'я".

Тема уроку (3-4, 5):  “Кайдашева сім'я” Івана Нечуя-Левицького – соціально-побутова повість-хроніка. Реалізм твору. Сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків та дітей. Колоритні людські характери у повісті.

Короткий зміст твору "Кайдашева сім'я"

Перегляньте відео та зробіть опорний конспект


Колоритні людські характери у повісті Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту та моралі. Утвердження цінностей національної етики засобами комічного.

Домашнє завдання: 
  • відповісти на питання "Що треба зробити Кайдашам, аби жити у мирі та злагоді?";
  • підготувати постер або буклет про життя та творчість Панаса Мирного.
Тема уроку (6):  Панас Мирний (П. Рудченко)Основне про життєвий та творчий шлях. Загальна характеристика творчості.

Перегляньте відео та створіть портфоліо письменника:
  • дата та місце народження;
  • батьківщина митця;
  • псевдонім;
  • освіта;
  • шлях у літературу та твори письменника;
  • громадянська позиція;
  • дата смерті.


Домашнє завдання: прочитати 1 частину роману "Хіба ревуть волі, як ясла повні?"

Тема уроку (7-8):  “Хіба ревуть волі, як ясла повні?” - перший соціально-психологічний роман в українській літературі. Співавторство з І.Біліком.  Широта уявлення народного життя. 

Короткий зміст  роману Панаса Мирного

Перегляньте відео та створіть опорний конспект уроку.


Домашнє завдання:  підготовити характеристику образу Чіпки; прочитати 4 частину роману.

Тема уроку (9): Шлях Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва

Перегляньте відео, зверніть увагу на 4 частину роману! Запишіть короткий зміст цієї частини.


Запишіть, будь ласка, в зошит.

Соціальні прошарки роману "Хіба ревуть волі, як ясла повні?":

селяни;  заробітчани;  кріпаки;  багаті селяни; представники влади (голова громади, писар);  пані;  москалі;  духовенство.

Історичні події, громадські настрої:

кріпаччина; народні заворушення; скасування кріпацтва (1861 р.); "Голодна воля" (нужденне життя селян без землі).

Завдання:  доповнити схему характеристики Чіпки.

Тема уроку (10): Жіночі образи, ствердження народних поглядів на духовне здоров'я людини.

!!! Користуючись укладеним конспектом на уроці, дайте відповідь на запитання: чи можна виправдати Мотрю Жуківну за те, що вона викрила злочин свого сина, Чіпки?

Д/З ПІДГОТУВАТИСЯ ДО КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ З ТАКИХ ТЕМ: ТВОРЧІСТЬ І. ЛЕВИЦЬКОГО ТА ПОВIСТЬ "КАЙДАШЕВА СІМ'Я", ПАНАС МИРНИЙ "ХІБА РЕВУТЬ ВОЛИ, ЯК ЯСЛА ПОВНІ?

Тема уроку (11) :  КР №1 . Реалістична українська проза ( тест ).

Тема уроку (12 ):  «ТЕАТР КОРИФЕЇВ».  Перші театральні трупи М.Кропивницького та М.Старицького. Батьківщина Тобілевичів та український театр. Популярність «театру корифеїв» в Україні та за її межами. Перша народна артистка України Марія Заньковецька.


Що варто знати про "театр корифеїв"?  https://www.youtube.com/watch?v=9FL6yK0jKTA


Перша народна артистка України Марія Заньковецька.


Домашнє завдання : підготувати цікаві факти про Івана Карпенка-Карого.

Тема уроку (13):  Іван Карпенко-Карій (І. Тобілевич)  Основне про життєвий і творчий шлях митця, світогляд , багатогранність діяльності. Жанрова різноманітність творів. І.Карпенко-Карій та “театр корифеїв”. Драматургічне новаторство письменника.

Цікаві факти про життя Івана Карпенка-Карого.


Посилання на сайт Івана Карпенка-Карого, який створили учні та викладачі ліцею.
Життєвий та творчий шлях митця.

Законспектувати матеріал за такими пунктами:
  • дата та місце народження;
  • батьківщина митця;
  • псевдонім;
  • освіта;
  • захоплення театром;
  • громадянська діяльність;
  • заслання;
  • Хутор Надія;
  • творчий доробок;
  • значення творчості;
  • дата смерті.

Домашнє завдання: опрацювати статтю за підручником О. Авраменка с.64-73, прочитати комедію "Мартін Боруля".

Тема уроку (14): Комедія «Мартін Боруля» , її сценічна історія. Дворянство як міф про краще життя. 

Відеоуроки з теми https://www.youtube.com/watch?v=saGJZUiR2aghttps://www.youtube.com/watch?v=jAFMeYjC7gY

Аудіокнига "Мартін Боруля" (скорочено)

Перегляньте відео, створіть опорний конспект.

Законспектувати паспорт твору з презентації.





Тема уроку (15):  Підміна особистісних етичних цінностей становою приналежністю. Психологічна переконливість розкриття образу Мартіна Борулі. Значення творчості І. Карпенка-Карого.

Створіть опорний конспект на основі відео.

Створіть анкету персонажа Мартіна Борулі на основі опрацьованого матеріалу.



Домашнє завдання:

Тема уроку (16):  ПЛ. Борис Грінченко. Психологізм твору “Каторжна”. Утвердження прагнення людини до любові та добра. 

Бути щасливим – це означає пізнати, знайти самого себе.

 Сковорода

Портфоліо письменника Бориса Грінченка

Дата та місце народження - 9 грудня 1863р. у хуторі Вільховий Яр на Харківщині.

Освіта – Харківське реальне училище , Х арківська реальна школа.

Місце роботи – працював дрібним канцеляристом у Харківській казенній палаті, статистиком у губернському земстві на Херсонщині, вчителював у приватній школі відомої просвітительки X. Д. Алчевської.

Чернігівський період - організовує видання змістовної бібліотечки народнопросвітніх книжок, упорядковує музей української старовини В. Тарновського.

Київський період – редагує першу українську щоденну газету «Громадська думка», 1906 р. стає керівником київського товариства "Просвіта".

Багатогранність діяльності – співає, прозаїк, драматург, перекладач, мовознавець, лексикограф, етнограф, історик, публіцист, громадський та культурний діяч.

Відомі твори - «Рідне слово» — книжка для читання у школі ,  твори про дітей , 1888 рік — оповідання «Каторжна», 1900 рік — повісті «Серед темної ночі», 1901 рік — повісті «Під тихими вербами» (дилогія).




Психологічні умови формування характеру Докії
Якою ж була ця маленька дівчинка?


Зробіть висновки щодо того, чи була Докія щаслива, відчуваючи себе самотньо? Яке значення несли в собі останні слова Докії "За що"? Чи знайшла вона на них відповідь?

 Причини душевних страждань Докії

  • Відсутність материнської ласки й ніжності;
  • Любити було нікого;
  • Всі - вороги, і вона для всіх ворог;
  • Журба, що гнітила душу;
  • Навмисне зрубаний кущ калини;
  •  Закрите життя, життя відлюдька, самітника;
  • Зрада коханого;
  • Не знайшла відповідь на  питання “За що мене так мучать?”. 

Основна думка оповідання:

  1. Життя в злобі, нелюбові приводить до злочину.
  2. Людина не може жити без любові, добра.
  3. Байдужість до страждань інших — таке ж зло.
  4. Багато в житті залежить не тільки від тих, хто поряд, а й від самої людини.
  5.  Утвердження прагнення людини до любові, добра.

В оповіданні «Каторжна» Б. Грінченко виявив себе як майстер психологічної прози. Він не тільки зображує зовнішні дії та вчинки людини, а й досліджує внутрішні спонукальні чинники, що зумовлюють поведінку героїні. Це дає право стверджувати, що письменник працює в руслі новітніх шукань української новелістики межи століть, користуючись кращими виражальними засобами модернізму.

Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи за творчістю Івана Карпенка-Карого та Б. Грінченка.

Тема уроку (17): Контрольна робота №2 з теми "Творчість Івана Карпенка-Карого та Бориса Грінченка"

Виконайте контрольну роботу за посиланням https://forms.gle/2Mzbmr4sbWzzQVon9

Тема програми: ТИТАН ДУХУ І ДУМКИ

Тема уроку (18): Іван Франко-письменник, учений, громадський діяч. Багатогранність діяльності. Франко-перекладач, публіцист. Значення творчості для розвитку української літератури, у пробудженні національної свідомості. Творчість І. Франка в музиці. 

Посилання на підручник 

Сучасне сприймання постаті Франка


Перегляньте відео та письмово дайте відповіді на запитання.
  1. Як називали Івана Франка?
  2. Чому арештовували Франка?
  3. Який журнал започатковує автор?
  4. Яка поезія стала художнім узагальненням визвольної боротьби?
  5. Яку партію засновує митець?
  6. Яке звання було присуджено Франку за видатні заслуги в галузі філології?
  7. Скільки творів видав автор?
  • А що ти знаєш про Франка? 
Прослухайте подкаст і запишіть цікаві факти.

Перегляньте презентацію та створіть опорний конспект.









Домашнє завдання: опрацювати статтю підручника на с. 76-82. Вміти розповідати про багатогранність постаті митця http://files.pidruchnyk.com.ua/uploads/book/10-klas-ukrajinska-literatura-avramenko-2018.pdf.


Тема уроку (19): Лірика збірки «З вершин і низин». Загальне уявлення про композицію збірки. Символ вічної жіночності, материнства, краси; суперечки про роль краси і користі в сонеті «Сикстинська мадонна». Франкова концепція поступу людства, вираження незламного оптимізму у вірші «Гімн» («Замість пролога»).

Літературний диктант
  1. І. Франко народився в родині...
  2. Письменник навчався у таких університетах...
  3. Автор був ув'язнений  через...
  4. Перший вірш був присвячений...
  5. Франко знав ... іноземних мов
  6. Сфери діяльності...
  7. Франко номінувався на ...

Рік видання збірки - 1893 р. Збірка «З вершин і низин» складається із семи розділів: 

  • перший — «De profundis» («З глибини»), що об’єднує цикли: «Веснянки», «Осінні думи», «Скорбні пісні», «Нічні думи», «Думи пролетарія» і «Excelsior!» («Вище!»); 
  • другий — «Профілі і маски», який поділяється на цикли: «Поезія», «Поет», «Україна», «Картка любові», «Знайомим і незнайомим», «Оси»; 
  • третій — «Сонети», що включає два цикли: «Вольні сонети» і «Тюремні сонети»;
  • четвертий — «Галицькі образки»
  • п’ятий — «Жидівські мелодії»
  • шостий — поема «Панські жарти»
  • сьомий — «Легенди».

Центральна проблема збірки — людина і суспільство, а провідний мотив — заклик до осмислення себе як особистості, до збагачення свого духовного світу, самовдосконалення. Ліричний герой змінюється, зростає духовно, набуває життєвого досвіду, шукає себе в суспільстві, формує власну позицію. Ідеал Франка — «цілісна людина», внутрішнім стрижнем якої є «дух, наука, думка, воля». 

Аналіз поезій
"Гімн"
Паспорт твору 
Літературний рід твору – громадянська лірика.
Мотив - уславлення революційного духу, героя-революціонера, що прагне змінити життя на краще.
Ідея вірша – боротьба за своє майбутнє й непохитна віра в перемогу, вічний поступ.
Віршовий розмір: чотиристопний хорей.
Римування: суміжне.
Наскрізним образом вірша є “вічний революціонер” - вільний дух народу, його бунтарство. Щасливе майбутнє - це дух, наука, думка, воля.
Художні засоби: анафора (єдинопочаток), епітети, порівняння, метафора, риторичне запитання.
Вірш має маршовий характер.
"Сикстинська мадонна"

Натхнення для цього твору подарувала картина Рафаеля Санті.
Паспорт твору
Вил лірики: філософська
Жанр: сонет
Мотив - оспівування величі мистецтва та істинної краси, що несуть гармонію в життя.
Центральний образ - картина Рафаеля як символ материнства, божественної краси.
Художні засоби: риторичні запитання, риторичні звертання, епітети, антитеза, метафора.
Віршовий розмір: 5-стопний ямб.
Римування - кільцеве.
Твір піднесений, урочистий.
  • Які враження на вас справили поезії?
  • Який образ зі світового мистецтва спадає вам на думку під час прочитання вірша "Гімн"?
  • Яка поезія сподобалася більше і чому?
Домашнє завдання: опрацювати статтю в підручнику с. 82-85.

Тема уроку (20): Поетична збірка «Зів’яле листя», загальне уявлення про її композицію. Місце любовної теми у творчості І.Франка. Життєві імпульси появи творів (автобіографічність). 

Перегляньте відеопрезентацію про любов у житті Івана Франка.

Загальна характеристика поетичної збірки "Зів'яле листя"

Збірку «Зів’яле листя» з підзаголовком «лірична драма» Іван Франко створював протягом десяти років (1886–1896). Вона складається з трьох частин (так званих жмутків), у яких розкривається глибока душевна трагедія ліричного героя, викликана важкими обставинами громадського та особистого життя, зокрема неподіленим коханням, звідки й назва збірки «Зів’яле листя» як художній образ втрачених надій, задавленого в душі великого почуття.

Недаремно Франко дав збірці підзаголовок «Лірична драма». Три «жмутки» — це три події, зміст яких — життя, нещасливе кохання ліричного героя. Конфлікт дуже напружений: адже тричі йому «являється любов», і втретє він зайшов так далеко, що зневірився в усьому, прокляв життя й поклав йому край.

Домашнє завдання: опрацюйте підручник на с. 86-88, створіть опорний конспект.


Тема уроку (21): Широка емоційна гама почуттів ліричного героя, ствердження невмирущості почуттів, ідеалу кохання у поезіях «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені...».
  • Які асоціації у вас виникають до слова "кохання"?

Музична хвилинка
Сучасні пісні на вірші Франка
Гурт Один в каное "Човен"
Артем Пивоваров "Тріолет"
Віталій Козловський "Чого являєшся мені..."

Аналіз поезії "Ой ти, дівчино, з горіха зерня"


  • Запишіть власні асоціації з жіночою красою.

Паспорт твору
Збірка: "Зів'яле листя"
Вид лірики: інтимна
Мотив: переживання ліричного героя через втрачене кохання (очевидно, вірш написаний під впливом почуттів до Целіни Журовської, була байдужою і різкою до поета).
Образи: дівчина з гордим нескореним серцем, непривітна, ліричний герой.
Художні засоби: риторичні запитання, порівняння. антитеза, епітети, анафора, окличні речення.
Рима: жіноча
Римування: суміжне
Віршовий розмір: 5-стопний хорей
Твір ліричний, нагадує народну пісню.

"Чого являєшся мені..."
Запишіть аналіз поезії з відео.

  • Виділіть усі "ні" в поезії. Скільки їх? Як думаєте, ліричний герой таким чином заперечує кохання чи навпаки?
  • Знайдіть усі порівняння. Яке з порівнянь має біблійну основу?
  • Знайдіть епітети, які підкреслюють байдужість коханої.
Сенкан про збірку "Зів'яле листя"
Складіть власний сенкан.
Домашнє завдання: 
  • вивчити напам'ять одну з поезій Франка.
  • Прочитати твір "Легенда про вічне життя".
Тема уроку (22): Філософська поезія. Змістовий зв’язок «Легенди про вічне життя» з поезією збірки «Зів’яле листя». Драматизм людських стосунків, роздуми про взаємність кохання.

1. У чому сенс людського буття? 
2.Чи може людина отримати безсмертя? 
3. Взаємне кохання як критерій щастя, чи можливо його досягнути?

Збірка «Мій Ізмарагд». 
«Мій Ізмарагд» - збірка творів І.Франка, видана у 1898 році. У ній знайшли своє відображення болючі роздуми автора над сенсом людського життя, зв’язком вічності буття і кохання. Свою збірку І. Франко не випадково назвав «Мій Ізмарагд». У староруській літературі «Ізмарагдами» називалися збірки статей і притч морального характеру, в яких читач знаходив відповіді на ті чи інші питання повсякденного життя.
Вірші збірки автор назвав «дітьми страждань», бо книга творилася впродовж 15 років, писалася в несприятливий час – хвороба очей, яка змушувала перебувати в темній кімнаті. 
Збірка поділяється на шість циклів:
· Поклони;
· Паренетикон;
· Притчі;
· Легенди;
· По селах;
· До Бразилії.
Збірка «Мій Ізмарагд» об’єднала твори, написані за мотивами стародавніх притч, легенд, повчань, що містили у давньоруських рукописних збірниках. У збірці переважають філософські мотиви: роздуми поета про добро й зло, красу і вірність, обов’язок і зміст людського життя. 
Автор прагне, щоб у душу читача упала хоч крапля «доброти, лагідності, толерантності не тільки для відмінних поглядів і вірувань, але навіть для людських блудів, і похибок, і прогріхів». Йдеться про розуміння людської природи і сутності людини.

Історичні постаті, що стали героями «Легенди про вічне життя»

Олександр Македонський (кінець липня, 356 до н. е., Пелла10 червня, 323 до н. е.) — дев'ятнадцятий цар Македонії, син царя Філіпа ІІ Македонського, та Олімпіади, царівни Епіру. У Вавілоні, де він жив, зайнятий державними справами і планами нових завойовницьких походів, після одного з банкетів, цар раптово занедужав і через кілька днів помер на 33-ому році життя.

Роксана – бактрійська княжна, дружина Олександра Македонського.

Птоломей - правитель і цар Єгипту, родоначальник Птоломеїв, син Птоломея Лага. Воєначальник Олександра Македонського , отримав Єгипет в управління 323 року до н.е.

Теорія літератури

Філософська лірика — поезія, спрямована на філософське осмислення світу, людини, є виявом філософських поглядів ліричного героя. Характерними особливостями Ф.л. є художня настанова на пізнання сутнісних проблем буття, часу і простору, медитація як спосіб ліричного осмислення дійсності. Ф.л. виявляється в різних жанрах (сонети, рубаї, газелі, есе, своєрідні етюди, вірші елегійного характеру тощо).
Легенда — народна оповідь про життя якоїсь особи чи незвичайну подію, оповита фантастикою, казковістю.


Образ-символ –« чарівний горіх» символізує силу, приховану всередині. Зерно – символ життя.
Питання для роздумів
  1. Як аскет заслужив у богині чудодійний горіх? 
  2. Чому аскет передав горіх цареві? 
  3.  Рабом чого відчував себе великий Олександр? 
  4. Чому цар передав горіх коханій? 
  5. Кому і для чого віддала горіх Роксана? 
  6. Як чудодійний горіх знову потрапив до царя? 
  7. Чому цар не скористався шансом? 
Проблематика твору:
  • сенс людського життя;
  • вірність і зрада;
  • кохання й жертовність.
Головна думка твору: життя без щастя, віри в людей і кохання є беззмістовним. Вічність без можливості бути щасливим - це покарання, а не нагорода.

Запишіть по декілька слів щодо образів аскета, Александра і Роксани.
  • Чи можна вважати, що "Легенда про вічне життя" пов'язана з поезіями збірки "Зів'яле листя"?
  • Як би ви по-іншому закінчили твір?
Незакінчене речення
  • "Легенда про вічне життя" мені запам'ятається...
  • Цей твір є філософським, бо...
  • Найбільше я співчував (-ла)...
  • Сенс життя для автора...
Домашнє завдання: 
  • опрацювати статтю підручника на с. 91-95. 
  • прочитати вступ до поеми "Мойсей" та перші чотири пісні (розділи).

Тема уроку (23-24):  Поема «Мойсей» – один із вершинних творів І.Франка. Пролог до поеми – заповіт українському народові. Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті.
  • Перегляньте презентацію і створіть опорний конспект. 





 








Домашнє завдання:

Пройдіть тест за посиланням до 15 листопада 13:00 https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9797075

Тема уроку (25): Урок розвитку мовлення. Дискусія "Хто винуватий у трагедії Мойсея?"

Питання для роздумів: 
  • чому Мойсей зазнав поразки у своєму прагненні зробити добро всім?
  • Хто винуватий у невдачі?
  • Чи могла б його історія закінчитися по-іншому, якби він вчинив інакше?
Структура виступу:
Я вважаю, що в трагедії Мойсея винуваті...оскільки...Наприклад...Отже....
 
"Вільні думки": хто має бути справжнім лідером?
Домашнє завдання: підготувати повідомлення про прозові твори І. Франка, читати новелу "Сойчине крило".

Тема уроку (26): Проза І. Франка (ідеї, проблеми). Художні шукання прозаїка. Франко й український модернізм. Новела «Сойчине крило» – жіноча доля в новітній інтерпретації.

Проза І. Франка різножанрова. Автор понад 40 років присвятив написанню прозових творів. Це більше, ніж 100 оповідань, новел, нарисів, 10 романів і повістей. Кожен твір є оригінальним за сюжетом і не втрачає актуальності й нині.
  • Які прозові твори І. Франка ви читали? 
  • Чим вони вам запам'яталися?
  • Пригадайте жанри прочитаних творів.
Опорна таблиця

Назва твору, жанр

Тема та ідея, проблематика

Головний персонаж

Напрям

«Борислав сміється» роман

Розповідь про страйк на нафтовому промислі. Ідея: єдність у боротьбі за людські умови праці та гідне життя допоможе перемогти. Проблематика: безправність і незахищеність робітників; жорстокість, аморальність і підступність експлуататорів; відсутність єдності в боротьбі за права

Бенедя Синиця

Реалізм

«Boa constrictor» повість

Розповідь про зародження робітничого руху на нафтових промислах. Ідея: аморальне існування, життя заради збагачення призводять до самознищення. Проблематика: влада грошей; ницість і підлість людей, одержимих ідеєю збагачення; злиденне існування робітників

Герман Гольдкремер, Рифка, Готліб

Реалізм, натуралізм

«Перехресні стежки» роман

Історія кохання Євгена Рафаловича та його боротьба за справедливість у галицькому містечку. Ідея: людина має обирати між особистим щастям і громадським обов’язком. Проблематика: безправність і неосвіченість селян;  кохання і вірність; жорстокість і милосердя; обов’язок інтелігенції перед народом

Євген Рафалович, Регіна Твардовська, Валеріан Стальський

Модернізм


Модерністичні пошуки І. Франка
Український  модернізм постав унаслідок взаємодії двох традицій: новітньої, “чисто модерної”, та старшої, збагаченої новими виражальними засобами. Модерністи виявляють глибоку увагу до підсвідомого у людській психіці. Реалісти змальовують характери як наслідок обставин, модерністи зосереджують увагу на психології людини. Теми, сюжети, образи вони беруть з фольклору, міфології, культурної історії, прагнучи дистанціюватися від реальності.

Творчість І.Франка стала чи не найкращим віддзеркаленням взаємодії цих  традицій. Модерністський творчий код  формувався у Франка поступово.  Одним із джерел модерністичних пошуків І.Франка є його “розірваність” між старим і новим. Ота естетична напруга між “старим” і “новим” спонукувала до внутрішнього самозаглиблення, до автоаналізу.

Найосновніші риси модернізму у творчості І.Франка:

  • Потяг до містики (“Терен у нозі” “Великий шум”);
  • філософська заглибленість, роздуми над суттю власного існування;
  • світ як гра;
  • проблема імморалізму;
  • увага не стільки до факту в історії, скільки до суб’єкта, в якому персоніфікується історичний процес («Мойсей»);
  • творчості І.Франка зламу століть притаманний інтерес до ірреального, фантастичного, використання сновидінь, візій (“Із днів журби”).

Питання “Франко і модернізм” потребує ще ретельного і сумлінного вивчення.

Загальна характеристика новели "Сойчине крило".

Короткий зміст твору.


«Сойчине крило» було вперше надруковано в зб. «На лоні природи» в 1905 році. Твір має підзаголовок «Із записок відлюдька». За свідченням І.Франка, новела написана в грудні 1905 року. Це період, коли йшла російсько-японська війна. Про це дізнаємося з твору.

Словникова робота

Самітник – людина, яка відсторонюється від світу.

Кореспонденція – листування між окремими особами; сукупність поштових відправлень.

Адресат – одержувач листа.

Скептик -  той, хто до всього ставиться критично-недовірливо, в усьому сумнівається. 

Сибарит - людина, яка надає перевагу бездіяльному, марному способу життя, зманіжений розкошами.

«Сповідь Сойки» - «сюжетний ланцюжок».

  • Як склалося життя  Сойки після розлуки з коханим?

  • З якими чоловіками звела її доля?

Втеча з Генрисем  до Кракова - шахрайство разом із Генрисем, його арешт - спроба повіситись - зв'язок із Зиґмунтом, його арешт - квиток до Москви, знайомство з Володимиром Семеновичем - програв у карти Никанору Ферапонтовичу Свєтлову та від’їзд до Сибіру - в домі капітана-ісправника Серебрякова - смерть Миколи Федоровича. Отже, нелегко було Марії.

Домашнє завдання
  • повторити ознаки модернізму, опрацювати статтю підручника на с. 108-110. 

  • Підготувати характеристику образів Хоми й Марії.

Тема уроку (27): Образ героя-адресата – уособлення боротьби між “естетикою” і “живим чоловіком”. Гуманізм новели. 

Літературний диктант
  1. Жанр твору "Сойчине крило"...
  2. Напередодні якого свята відбуваються події?
  3. З якого міста прийшов лист?
  4. Як звали головну героїню?
  5. Як вона підписалася в листі?
  6. Що Марія залишила в листі?
  7. Що стало причиною смерті батька Мані?
  8. Як закінчився твір?
  9. Напрям твору "Сойчине крило"...

Новела "Сойчине крило" вражає глибоким психологізмом та незвичайним авторським поглядом на взаємини чоловіка й жінки. Письменник підіймає завісу над таємницями жіночої душі, показує, як почасти, можна втратити справжнє щастя, потрапити в сіті тих, хто лише грається почуттями.
Якою б печальною і тривожною не була новела І. Франка, перемагає все-таки кохання.

Отже, «Сойчине крило» належить до тих мистецьких творінь, у яких кристалізується поетика прози ХХ ст. Вона передусім виявляється у хронотопі (фабульний час повісті-новели триває декілька годин новорічного вечора, а сюжетний, по суті, охоплює все життя центрального персонажа; фабульна дія розгортається в кімнаті головного героя твору). 

Характеристика образів новели


  1. Чи були в героїні моменти слабкості, коли вона не мала виходу із ситуації?

  2. Що вона хотіла зробити з собою? 

  3. Як ви думаєте, що її стримувало?

Проблемне питання: Чому І. Франко порівнює Марію із сойкою?
Сойка

Сойка імітує різні звуки, припиняє це робити, коли звиває гніздо; усі ці роки Марія імітувала не лише своє почуття, а навіть і життя. 

 Усі жахливі перипетії, подвійна спроба самогубства не вбили в Манюсі віри в себе, у людину загалом.  Сенс буття Марії полягав у пошуках щастя. 


  1. Яким постає на початку твору Хома?

  2. Чи кохав він Маню?

  3. З чого це видно?

  4. Чи здатний він на всепрощення?

  5. Що спільного між цими героями?

Герой твору – естет, рафінований інтелігент, який добре розуміється в мистецтві, начитаний, цілком сучасний. Про це свідчить і обстановка в його кабінеті. Автор вдається до детального опису всіх подробиць, щоб психологічно підготувати нас до того, що цей світ, витворений героєм, є мушлею, де ховається його самотність.

За і Проти.

  •  Хто винен у тому, що Хома та Марія розлучилися?

  •  Чи зустрілися б вони, якщо б Марія не надіслала листа?

  • Як ви розцінюєте той факт, що вона першою пішла на примирення? На що вона надіється? 

Твір прочитується як парадигма втечі – порятунку. Доведіть це.

Символи новели

Сойчині крила – кохання.

Сукня героїні – збережене  почуття, пам'ять і вірність.

Дзвінок у двері – повернення любові.

Паспорт твору
Тема: історія кохання Хоми й  Мані, розповідь про життєві пригоди дівчини після  її зникнення; жіноча доля в новітній інтерпретації, її трагізм.

Ідея: утвердження думки про цілющу силу кохання, про повернення людини до своєї  сутності; потрібно берегти те, що маєш.

Проблематика:
  • самотність і відчуженість особистості;
  • миттєве захоплення й розплата;
  • кохання і зрада;
  • стосунки між людьми;
  • довірливість і наївність;
  • легковажність і людська підлість;
  • взаємини "людина-соціум";
  • сила кохання.

  1. Чи зміг би я пробачити Марію?

  2. У чому гуманізм новели? 

  3. Чи актуальний твір сьогодні?

  4. Які роздуми виникли у вас під час читання новели «Сойчине крило»?  Чим вразила вас новела ?

Домашнє завдання: прочитати драму "Украдене щастя".

Тема уроку (28): Роль І.Франка у розвитку драматургії і театру. («Украдене щастя»). Значення творчості І. Франка, її актуальність.

Протягом багатьох десятиліть І. Франко зберігав великий інтерес до театру, виступав як драматург і рецензент, театральний критик, історик і теоретик театрального мистецтва. Він підніс українське театрознавство до наукового рівня, узагальнивши досвід українського театрального мистецтва, сформулював найважливіші принципи народного театру, створеного поколіннями митців-реалістів і демократів.

Драматургія Франка за життя письменника не дістала належного визнання. Його п'єси «Украдене щастя», «Учитель» спотворювались цензурою. Трупа «Руської бесіди», втілюючи їх на сцені, не спромоглася розкрити все багатство думок, закладених у цих п'єсах. Творів великого Каменяра не розуміла і тогочасна критика, а реакційна преса відверто цькувала драматурга. Керівництво «Руської бесіди» залишалося глухим до порад і міркувань Франка щодо шляхів і засобів розвитку українського театру в Галичині, висловлюваних ним у численних статтях з питань театрального мистецтва.

Найхарактернішою ознакою драматизму в творчості Франка є його цілковита, ґрунтовна соціальна і психологічна вмотивованість, уміння за окремим характером, за ситуацією побачити і показати «основи суспільності» – соціальні обставини життя, рушійні тенденції доби, правдиво змалювати образи представників усіх верств тогочасної дійсності.

Драматична творчість Франка, різноманітна за жанровими ознаками, підносить широке коло проблем. В ній можна виділити дві частини–соціально-психологічну драму з сучасного драматургові життя («Украдене щастя», «Учитель», «Рябина» та ін.) і драму романтичну, переважно з історичної тематики («Сон князя Святослава», «Кам'яна душа», «Три князі на один престол», «Послідній крейцер»).

Драматичні твори І. Франка є визначним вкладом у розвиток реалістичної української драматургії другої половини ХІХ ст. У цьому жанрі він виступив як великий новатор драматичної форми, знавець театрального мистецтва й палкий борець за розвиток народного українського національного театру.

«Украдене щастя»

Вершиною творчості Франка-драматурга є, безперечно, «Украдене щастя» – один з кращих творів української драми взагалі. В цій п'єсі Франкові вдалося органічно поєднати побут і поезію, точність соціального аналізу і психологічну правду. 

П'єса «Украдене щастя» новаторська змістом і формою: ряд обставин, що передують конфліктові твору, подано прийомом ретроспекції (юнацьке кохання Михайла та Анни, шлюб її з Миколою, військова служба і повернення в село Гурмана тощо). Стисло, з постійним наростанням аж до кульмінації веде сюжет драматург, завершуючи його швидкою розв'язкою. Все підготовлене і разом з тим, по-життєвому неповторне, своєрідне. Великим досягненням автора є використання підтексту, психологічної паузи.

Драматургічна творчість Франка, і особливо «Украдене щастя», в свою чергу збагатили скарбницю вітчизняної та світової літератури.

Значення творчості Івана Франка

Іван Франко — одна з найяскравіших постатей в українській історії. Прозаїк і драматург, поет і публіцист, економіст, учений-енциклопедист і політик, перекладач Іван Якович був і великим українцем, і достеменним європейцем, якого визнавав сам Відень, канонізувавши на доктора філософії.

 Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи (повторити матеріал).


Тема уроку (29): КР №2. Титан духу і думки (тест). 

Виконайте контрольну роботу за посиланням  https://app.wizer.me/learn/AXBIYI   

Тема програми: МОДЕРНА УКРАЇНСЬКА ПРОЗА

Тема уроку (30): Особистісні чинники у світогляді людини на рубежі віків. Посилення зв’язку з культурою Європи, активні націотворчі процеси. Основні риси українського прозового модернізму (О.Кобилянська, М.Коцюбинський, В.Стефаник, В.Винниченко). «Нова школа» у прозі.

Опрацювати матеріал з презентації, створити опорний конспект.

Домашнє завдання: підготувати матеріал про життя і творчість М.Коцюбинського, прочитати новелу "Intermezzo".


Тема уроку (31-32): Михайло Коцюбинський. Життя і творчість, гуманізм світогляду. Значення стильового новаторства М. Коцюбинського для української літератури. Психологічна новела “Intermezzo” з жанровими ознаками “поезії у прозі”. Автобіографічна основа. Проблеми душевної рівноваги, повноцінного життя, специфіки творчого процесу в новеліIntermezzo. Психологічно переконливе розкриття внутрішнього стану людини.


Ознайомлення з біографією М. Коцюбинського. Створіть портфоліо письменника, опрацювавши підручник на с. 117-120 http://files.pidruchnyk.com.ua/uploads/book/10-klas-ukrajinska-literatura-avramenko-2018.pdf..

Дата народження
Дитинство
Освіта
Кар'єра
Шлях у літературу
Творчість

За М. Коцюбинським закріпилося друге ім'я - Сонцепоклонник. 



Теорія літератури

Імпресіонізм як мистецький напрям виник у французькому живописі в ХІХ — на початку ХХ ст. і був характерний тим, що відтворював не саму дійсність, а те, як вона впливає на людину, її емоції, душевний стан. Тобто імпресіоністам було важливо простежити, як людська душа відгукається на добро і зло, красу і потворність, на будь-які події.
Риси імпресіонізму

Ø  Психологізм у змалюванні персонажів;

Ø  прагнення відтворити найтонші зміни в настроях, схопити миттєві враження;

Ø  особливий лаконізм прози;

Ø  ритмічність;

Ø  багатство відтінків у змалюванні дійсності;

Ø  збільшена увага до кольорів і звуків, до яскравих деталей;

Ø  одночасна відмова від великих соціальних проблем. Основне завдання — витончене відтворення суб’єктивних вражень, мінливих відчуттів і переживань без заглиблення в їх суть.


Картина К. Моне "Імпресія. Схід сонця" 1873 р.

Новела — невеликий розповідний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним закінченням. Ознаки:

v  глибокий психологізм;

v  лаконізм;

v  несподівана кінцівка.

Запитання

Ø  Що означає слово «Іntermezzo»?

Ø  Як пов’язана назва новели з її змістом?

Слово «Іntermezzo» означає «перепочинок», «пауза». У музиці це інструментальна п’єса довільної будови або окремий епізод в опері. Таким чином назва твору дуже влучна. Під нею ми розуміємо перерву в творчості, насолоду музикою природи. Отже, новела «Intermezzo» сприймається як автобіографічний твір.



Паспорт твору

Твір М. Коцюбинського «Intermezzo» має присвяту – Кононівським полям. 
Рік написання. Імпресіоністична новела була написана в 1908 році в Чернігові. 
Літературний рід: епос (з ознаками драми) 
Жанр: психологічна новела 
НАПРЯМ (стиль) – імпресіонізм. 
Тема “Intermezzo”: роль митця та призначення мистецтва у суспільстві. 
Ідея “Intermezzo”: утвердження думки, що людина щаслива лише в гармонії з природою, а митець відіграє важливу роль у суспільстві. 
Проблематика твору «Intermezzo»: 
  • душевної рівноваги; 
  • гармонії людини і природи; 
  • митця і суспільства;
  • громадянського обов'язку; 
  • специфіки творчого процесу повноцінного життя.
Образи - це назви дійових осіб: Моя утома. Ниви у червні. Сонце. Три білих вівчарки. Зозуля. Жайворонки. Залізна рука міста. Людське горе.


Сюжет новели “Intermezzo”— безфабульний: за його основу взято не подієву інтригу, а характерну для імпресіонізму гру настроїв.

Новелу “Intermezzo” часто називають "поезією у прозі" - це короткий ліричний твір, наближений за формою тексту до прози й водночас за мелодикою та підвищеною емоційністю - до поезії. Ознаки:
  • висока емоційність;
  • "малюнковість" письма;
  • ліричність оповіді;
  • дійові особи;
  • "розмитість" сюжету;
  • автобіографізм;
  • психологізм.
Емоційний стан головного героя:
  1. утома, депресія;
  2. споглядання, замилування;
  3. умиротворення, спокій;
  4. обурення, готовність до боротьби.

Домашнє завдання: 
  • опрацювати статтю в підручнику на с. 131-133; 
  • виписати символічні образи новели; 
  • читати повість "Тіні забутих предків". 

Тема уроку (33): Символічні образи, ускладнена метафора. Поетика імпресіонізму новели “Intermezzo”.

Запишіть навпроти кожного образу асоціації, які у вас виникають.
Моя утома
людське горе
сонце
зозуля
жайворонки

Символічні образи
Три білих вівчарки (соціум)



Провідним образотворчим засобом є внутрішній монолог оповідача. Природа у творі не лише одухотворена, вона підсилює враження від розповіді. Описи мають філософський характер, відображають любов оповідача до землі.
Теорія літератури
Імпресіонізм 

"Незакінчене речення"
  • Новела "Intermezzo" - це ...
  • Стильовий напрям новели - 
  • Автобіографізм новели ...
Домашнє завдання: прочитати повість "Тіні забутих предків" М. Коцюбинського.

Тема уроку 34: Узагальнення вивченого в I семестрі.

Виконайте тестові завдання за посиланнямhttps://forms.gle/cyKUWNyjnBuCCBUH8

2 семестр

Тема уроку (35): Повість “Тіні забутих предків”. Світ людини у зв’язку зі світом природи. Фольклорне тло твору. Образи й символи повісті.
Перегляньте відео "Цікаві факти про гуцулів". Запишіть ті факти, які вас здивували.

Завдяки чому Сергій Параджанов зумів передати колорит життя гуцулів? Знайдіть відповідь у поданому відеосюжеті.

Посилання на відеоуроки з теми:


Історія написання твору

 Паспорт твору






Символи повісті: флояра - творчість і мистецтво


трембіта  - смерть, сум

вода - життя, стихія, очищення

Фольклорне тло твору

Домашнє завдання: підготувати характеристику образів Івана та Марічки, опрацювати статтю підручника на с.152-155. 

Тема уроку (36): Образи Івана та Марічки як втілення романтичної ідеї незнищенності кохання.

Літературний диктант

1. Напрям і течія твору "Тіні забутих предків"...
2. Ідея твору.
3. Жанр твору.
4. Головний конфлікт твору.
5. "Тіні забутих предків" були написані під враженням від перебування у ...
6. Головні герої твору...
7. Хто представляє світ міфічних істот?
8. Скіль назв мала повість?
9.  Побут якого народу описує М. Коцюбинський?

Образи твору "Тіні забутих предків"


Перегляньте відео, створіть сюжетний ланцюжок твору.

Іванові й Марічці — головним героям повісті — судилося стати українськими Ромео і Джульєттою, утілити у своїх літературних долях головне — гармонію людських душ. Збагнути, відчути високе почуття кохання, яке подарувала доля Іванові й Марічці,— значить хоч трохи наблизитися душею до розуміння любові як великої таїни буття.

Виокремлення рис характеру Івана Палійчука



Виокремлення рис характеру Марічки Гутенюк


Порівняльна характеристика образів Марічки й Палагни


Марічка

Палагна

 

 


Домашнє завдання: опрацювати статтю підручника на с. 152-155.


Тема уроку (37-38): Ольга Кобилянська. Життя і творчість, формування світогляду письменниці. Її проза – зразок раннього українського модернізму. Жанрові особливості, провідні теми та ідеї. Краса вільної душі, аристократизм духу як провідні мотиви новел «Іmpromtu phantasie», «Valse melancolique».

Створіть портфоліо письменниці, опрацювавши підручник на с. 157-160, за такими пунктами:
  • дата і місце народження;
  • дитячі роки і захоплення;
  • шлях у літературу;
  • творчість.
Яка ж вона - Ольга Кобилянська? Посилання на урок з теми: https://cutt.ly/U2XGkhP
Прослухайте подкаст і запишіть цікаві факти, які вам сподобалися.
Перегляньте відео про письменницю.



Прослухайте аудіокнигу "Фантазія-експромт"


Загальна характеристика твору

Домашнє завдання: опрацюйте статтю підручника на с. 166-167. Прочитайте новелу "Меланхолійний вальс".


Тема уроку (39): Автобіографізм «Іmpromtu phantasie» («Фантазія-експромт»). Становлення особистості, цілеспрямованої  й цілісної натури. Образ ліричної героїні новели-роздуму.

Літературний диктант

1. Звідки родом О. Кобилянська?
2. Якою мовою написані перші твори?
3. Яку освіту здобула письменниця?
4. Із якою відомою авторкою О. Кобилянська підтримувала дружні стосунки?
5. Провідна тема творчості.
6. Який жанр твору «Іmpromtu phantasie»?
7. Назвіть уподобання письменниці.
8. Хто був улюбленим композитором О. Кобилянськоїї?
9. Від якої особи іде розповідь у творі «Іmpromtu phantasie»?

Посилання на урок з теми: https://cutt.ly/c2XG6JB


Автобіографізм твору

О. Кобилянська (біографія)

Лірична героїня твору (за новелою)

Не любили чоловіки тривалий час

«Вона й не подобалася довго мужчинам; її не бажав ніякий мужчина за жінку… Чому се їй ніколи не вдавалось? Відповісти на се питання було б так само тяжко, як і на те, чому і її ні один мужчина не любив довго».

Займалася живописом, за родом занять - письменниця

«Вона була розумна, дотепна, незвичайно багата натура. Займалась малярством, писала, старалась усіма силами заспокоїти жадобу краси».

Музикою займалася рідна сестра О. Кобилянської Євгенія. Її вважали кращою піаністкою в Кимполунзі.

«Коли мала десять років, строїв у її родичів якийсь переїжджий стройник фортеп’ян». 

Здобула елементарну музичну освіту: навчалася грати лише 2 місяці, коли була 8-річною.

«Я не вчилася музики ніколи. Я ніколи, ніколи не могла "Imprmtu phantasie" сама грати!!» 


Характеристика головної героїні
  • глибока натура;
  • ніжна, вразлива і пристрасна;
  • смілива, наполеглива;
  • творча особистість;
  • закохана в музику;
  • розумна і обдарована;
  • аристократична;
  • має життєствердну позицію.
Домашнє завдання: прочитати новелу "Меланхолійний вальс" О. Кобилянської.

Тема уроку (40): Образи нових жінок-інтелектуалок: талановитої піаністки Софії, аристократичної Марти, пристрасної і вольової художниці Ганнусі у «Valse melancolique» («Меланхолійний вальс»).

  • Як ви розумієте назву твору?


Основні відомості про твір
Паспорт твору
Рід літератури: епос.
Жанр: «музична новела».
Тема: розповідь про життя трьох жінок, які своїми думками та світовідчуттям не вписувалися у тогочасний формат пересічних жіночих душ.
Ідея: утвердження думки про вільний вибір жінкою свого життєвого шляху та не-обхідність створення умов для її самореалізації. 
Герої :
музика — центральний образ твору, з якої починається твір.
Софія — творчо обдарована особистість, лірична й емоційна.
Марта — втілення любові, стримана, терпляча, жіночна, «ладна обійняти весь світ».
Ганна — емоційна, нестримна, непостійна, талановита і живе своїм ремеслом.
Проблематика: кохання; людини і мистецтва; емансипації жінки; духовного аристократизму і жіночої самореалізації; філософської суперечності між прагненням людини до краси й доскона­лості та обставинами реального життя.

В експозиції дізнаємося про двох несхожих між собою жінок — Марту й Ганнусю, між якими постійно точаться розмови про кохання та плани на майбутнє.
Епізод, коли до них приєднується музикантка Софія Дорошенко, становить зав’язку твору. Розвиток подій — це стрімке розгортання сюжету новели. Будні трьох прия­тельок спочатку були гармонійними й щасливими. Вони настроєво нагадува­ли першу легку частину вальсу.
Кульмінація - серцевий напад Софії, її згасання.
У розв’язці стає відомо про кілька років життя героїнь після Софіїної смер­ті. Марта щаслива у шлюбі, а Ганнуся самотужки виховує сина та вся пори­нула у творчість.


Порівняльна характеристика трьох жінок


  • З яким образом у творі асоціюється піаніно? Італія? Одруження і родина?
Три погляди на світ, різні жіночі долі... Який персонаж, на вашу думку, є найближчим до письменниці?
  • !!! Чи потрібні сучасній жінці чоловіча турбота, підтримка і розуміння?
Домашнє завдання:
  • опрацювати статтю підручника на с. 166-168;
  • відповісти на запитання: у чому була незвичність зображення образу жінки у творчості О. Кобилянської?

Тема уроку (41): Роль образу мелодії вальсу у відтворенні внутрішнього світу героїнь. Глибокий психологізм твору як новаторство О. Кобилянської.

Повторення вивченого
1. Жанр твору "Меланхолійний вальс".
2. З яким образом є схожість самої авторки?
3. Ким за професією була Марта?
4. Чим займалася Софія?
5. Якою була Ганнуся?
6. Які стосунки були між дівчатами?
7. Хто став дружиною і мамою?
8. Хто раптово помирає?
9. Чому Софія не поїхала у Відень?
  • Музика стає центральним символом у творах О. Кобилянської. Які у вас виникають асоціації зі словом "музика"?

Дослідження тексту
  • Зачитайте фрагменти, у яких описується виконання вальсу Софією.
  • Яке враження він справляє на Марту?
  • Що незвичайного в цьому музичному творові?
  • Зачитайте фрази, які використовує Марта, характеризуючи музику.
Музика виражає сильну, горду, ніжну та вразливу вдачу героїнь; настрої та душевні стани.

Питання для роздумів
????? Чим був насправді "Valse melancolique" у житті Софії?

Глибокий психологізм твору як новаторство О. Кобилянської

Психологічні портрети дівчат-подруг
Марта 

Ганнуся 
Софія 
Три подруги втілюють у собі образ, слово й музику - єдність, яка народжує красу.
  • Чим запам'ятається вам творчість О. Кобилянської?
Домашнє завдання: опрацювати статтю підручника с. 166-168, намалюйте ілюстрацію до твору або створіть колаж. 

Тема програми: Василь Стефаник
Тема уроку (42): Життя і творчість. Новаторство письменника. «Камінний хрест» – психологічне розкриття теми еміграції. Історична основа твору. 
  •  Опрацюйте біографію В. Стефаника за підручником на с. 169-174, створивши портфоліо письменника: дитинство, освіта, шлях у літературу, творчість.
                                            
Який він, Стефаник? Подкаст про автора. 

Історична основа новели "Кам'яний хрест": масова еміграція селян з Галичини через безземелля та безправ'я.


  • Характеристика твору (с. 175-177).

  • Теорія літератури

Домашнє завдання: прочитати новелу "Кам'яний хрест", виписати образи-символи.


Тема уроку(43-44): Сюжетно-композиційні особливості. Трагічна подія – композиційний центр новел Стефаника. Драматизм конфлікту, емоційна загостреність зображуваного. Багатозначність символічних образів. Камінний хрест – уособлення долі людини. Ідея нерозривної єдності Івана Дідуха з рідною землею. Останній танець Івана Дідуха перед від’їздом із села як символ трагізму прощання з рідним краєм.

Опрацюйте відеоурок з теми, укладіть опорний конспект.

Домашнє завдання: прочитати біографію В. Внниченка, підготувати матеріал з теми "В.Винниченко - людина епохи 20 ст." або "В.Винниченко - художник".


Тема уроку (45-46): Володимир Винниченко. Життя і творчість, громадська і політична діяльність. Винниченко-художник. Прозові й драматичні твори. Перший український науково-фантастичний роман «Сонячна машина», його популярність у 1920-ті роки. Успіх п’єс В.Винниченка на світовій сцені. Значення літературно-художньої спадщини В.Винниченка.

  Опрацюйте відеоурок з теми, укладіть опорний конспект.                                                 

Домашнє завдання: прочитати новелу "Момент", підготувати письмову відповідь на питання "Що для мене справжнє щастя?"


Тема уроку (47): Поєднання в новелі «Момент» реалістичного змалювання дійсності та філософського підтексту.

Перегляньте відеоурок з теми, зробіть опорний конспект.

Домашнє завдання: підготувати характеристику образу Панни.

Тема уроку (48): Образ панни (Мусі) – утілення ідеї вічної жіночності, краси. Імпресіонізм новели.
Перегляньте відеоурок з теми, зробіть опорний конспект.

Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи.


Тема уроку (49): Контрольна робота з теми "Модерна українська проза"
Повторення вивченого








Посилання на контрольну роботу https://forms.gle/gLhA9yZ3iPHq86m37



Немає коментарів:

Дописати коментар

Рекомендована публікація