Вправа 2. Прочитайте речення.Знайдіть помилки в уривках пісень і визначте, які норми в них порушено.
1.Бабки, бабки, бабки пожирають
людей (Скрябін). 2. ЗаплАчу [троха д ен ег], [шоб] не було цунамі, прикУплю собі острів посередИні моря… (Скрябін). 3. О-о мені
повезло, я знайшов 100 гривнів в
траві [т іл ки шо]; о-о і то [ше не в с о], біля тих 100 гривнів, ще 100 євро було… (Дзідзьо).4. Один,
два, три, [чтир і], п’я[ц ], шість, сім, вісім - я шукала ті дні… (Злата
Огнєвіч). 5. ТисячІ нових облич, у тисячАх вікон, скільки нас… (С.Вакарчук). 6.
Давай! Най буде [чак], як хочеш [чи] - я[жаплачив] за свій урок!...(С.Вакарчук).
Вправа 3. Відредагуйте речення й запишіть їх.
Отримавши диплом вузу я планував знайти вільну вакансію по професії
продавець. Я працював і в якості касира, і в якості консультанта, але
відповідаючи на багаточисленні питання бувших одногрупників про перспективи, я
задумався. В кінцевому результаті я вирішив відкрити свій власний бізнес.
Декілька років тому назад я захопився створенням мініатюр. І тепер це хоббі
являється моїм бізнесом.
Вправа 2.Відредагуйте речення і запишіть правильний варіант.
Сьогодні в магазині «Єва» я купила нову шампунь. 2. У моєї бабусі лишилися ще дерев’яні ращьоски. 3. Міліровка - один із видів фарбування волос. 4. У президента нашого ліцею дуже модна прічьоска. 5. У професійних інтернет-магазинах можна заказати стильний утюжок. 6. Для обслуговування клієнтів потрібен пінюар.
Вправа 3. Складіть зі словами гребінка, мода по 2 речення так, щоб ці слова було вжито в різних значеннях.
!!! Які із запропонованих слів ви використовуєте найчастіше? Чому? Запропонуйте власні ідеї частішого послуговування власне українськими словами замість іншомовних.
Вправа 3.Замініть подані слова українськими відповідниками.
1.У Стародавньому Єгипті пошановувалися зачіски на довге волосся, а в Месопотамії просто голили голови. 2. Буденна зачіска відрізняється від святкової кількістю прикрас. 3. Існує безліч зачісок і на коротке, й на довге волосся. 4. На відміну від жіночих, чоловічі зачіски були невеликими за обсягом. 5. Які зачіски тобі подобаються більше – високі чи низькі? 6. Які квіти більше пасують до зачіски – живі чи штучні? 7. Моду 80 – х років XX століття характеризують зачіски на довге волосся вільного силуету, хвилясті локони як на довгому, так і на короткому волоссі (Джерело: http://poradum.com/krasa/istoriya-zachiski.html). 8. Принцип «єдності протилежностей» - коли прямі і хвилясті пасма чергуються або гладкий верх поєднується з накрученими кінцями (Джерело: http://poradum.com/krasa/istoriya-zachiski.html). 9. Одна голова добре, а дві голови гірше, якщо врахувати нинішні ціни в перукарнях (Джерело:http://korusno-znatu.in.ua/tsytaty/tsytaty-vyslovy-aforyzmy-pro-zachisku/).
Вправа 2. Заповніть пропуски в тексті.
«На зріст він був…, тілом міцно … і смуглий на обличчі. Молоді … волосинки, неголені вже тиждень, надавали йому … вигляду. Але брови мав..., очі … , сірі, чоло широке, губи …. Темне … він одкидав назад, як багато хто з селюків і дехто тепер з поетів» (Джерело: https://dovidka.biz.ua/stepana-radchenko-misto-harakteristika).
Вправа 3. Користуючись словником синонімів, доберіть до слів солідний, чепурний, контраст, маківка, різнокольоровий синоніми. Складіть речення з 2 словами на вибір.
ОРФОЕПІЧНА ХВИЛИНКА
Запишіть слова і розставте наголос.
Донька, дочка, дрова, жалюзі, заробіток.
Культура слова
Експрес-урок О. Авраменка "Паперова склянка чи стакан?"
У чому різниця між словами склянка і стакан?
Домашнє завдання: впр. 7, с. 26, 7, с. 31.
Тема уроку (7): Пароніми. Запобігання помилок у вживанні паронімів.
Подумай і скажи. У чому ж різниця?
Перегляньте відео та пригадайте, що таке пароніми, явище "парономазія".
Практичні завдання:
Вправа 1. З’ясуйте лексичні значення поданих слів-паронімів. Складіть і запишіть з ними словосполучення. Ви можете скористатися словником паронімів.
Домашнє завдання: впр. 7, с. 34, повторити параграф 7.
Тема уроку (8):Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми.
Кальки з інших мов. Уживанняслів у
невластивому їм значенні.
Подумай, що не так?
Перегляньте відео, запишіть визначення "калька".
Практичні завдання
Робота з підручником: впр. 2, 3, с. 35, 4, 5, с. 36
ОРФОЕПІЧНА ХВИЛИНКА
Запишіть слова і розставте наголос.
Закінчити, застібка, завдання, читання, принести.
Культура слова
Запам'ятовуємо і розрізняємо !!!
Експрес-урок О. Авраменка "Чоловік чи мужчина?"
Домашнє завдання: впр. 7, с. 37.
Тема уроку (9-10). Основні групи фразеологізмів. Складання діалогів. Багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів. Уживання слів у фразеологізмах відповідно до
їхнього стилістичного забарвлення.
Вправа 2. Заповніть пропуски в реченні, використовуючи слова з довідки.
1. Сьогодні в салоні було стільки роботи, що я …. 2. Новий майстер - дуже гарний спеціаліст. Він зробив таку зачіску, що в нас … 3. У новому колективі часто можуть … 4. Після 10 років практики у світових салонах краси Алан зарекомендував себе як… 5. Самовіддана праця і любов до професії неодмінно… 6. Уляна зробила такий гарний манікюр, що… 7. У перукарні сьогодні було малолюдно, що Артем аж почав … 8. Для задоволення клієнта необхідно …
Довідка:валитися з ніг, відібрало мову, шпильки пускати, битий жак, набивати кишені, очей не відводити, ловити окунів, вертітися, як муха в окропі.
Вправа 3. Установіть відповідність між фразеологізмами-синонімами.
1 Ніде маковому зерну впасти
2 Смалити халявки
3 Клювати носом
4 Повний гаманець
А Як оселедців у бочці
Б Топтати стежку
В Сліпці сватають
Г Аж із горла лізе
Ґ Як кіт наплакав
Вправа 4. Установіть відповідність між фразеологізмами-антонімами.
1 Латана свитина
2 Стріляний горобець
3 Хоч в око стрель
4 Давати прикурити
А Набита кишеня
Б Молодий і зелений
В Хоч голки збирай
Г Гладити по голові
Ґ Знімати стружку
Вправа 5. Складіть мініатюру (до 10 речень) з теми «Майстра впізнаєш по роботі», використовуючи фразеологізми.
Перегляньте експрес-урок О.Авраменка, запишіть значення запропонованого фразеологізму.
Домашнє завдання: впр. 7, с. 42, скласти діалог на одну з з тем, використовуючи фразеологізми: «Небезпечні розваги молоді», «Волонтерство в сучасній Україні»,
«Чи варто довіряти людям».
Тема уроку (11):Есе. Види есе, вимоги до його написання.
Опрацюйте завдання із презентації.
Практичні завдання
Параграф 11-12, впр. 6, с. 45 (усно)
Домашнє завдання: написати вільне есе з теми "Нова зачіска — нове обличчя" або "Чому я хочу бути перукарем-манікюрником?"
Тема уроку (12):Утвердження лексичної норми в словниках української мови (повторення й узагальнення).
Повторення
На запропонованих знятках знайдіть іншомовні слова, випишіть їх і замініть українськими відповідниками. Які мовні норми порушено?
В античному світі поняття ритор і оратор не вважалися тотожними. Ритор
був не тільки оратором, промовцем, а й викладачем риторики. В українських
братських школах так називали вчителів риторики. Оратор (від латинської
назви) — особа, яка виголошує промову.
Щоб виступати публічно, оратор повинен володіти спеціальними навичками і
вміннями. За визначенням психологів, навички — це здібності виконувати ту
чи іншу роботу якнайкраще.
Успіх публічного виступу залежить від того, наскільки оратор володіє
предметом мовлення. Йому мають бути властиві особливі риси:
чарівність;
артистизм;
упевненість у собі;
щирість;
обізнаність;
об'єктивність;
доброзичливість.
Риси хорошого співрозмовника
повинен уміти слухати;
виявляти інтерес до того, з ким спілкується;
звертатися на ім'я;
використовувати етикетні формули;
не ставити себе вище за слухачів;
спілкуватися з ними їхньою мовою.
Тільки тоді, коли промовець компетентний у темі свого
виступу, має необхідну суму знань, ерудований, якщо він уміє розповісти
аудиторії багато цікавого, навести нові невідомі факти, зуміє відповісти на
поставлені запитання, він може розраховувати на успіх у слухачів.
Орфографічний практикум
► Записати речення, вставити пропущені букви і розділові знаки. Пояснити
свій вибір за допомогою правил. Прокоментувати зміст речень.
Кінцева м...та (красно)мовства переконувати людей. Обов...язок оратора
говорити правду. (Красно)мовство належить до тих мистецтв які все
...дійснюють і вс...ого досягають словом. (Красно)мовство дар який дозволяє
нам оволодіти розумом і сер...цем (спів)розмовника здатність тлумачити чи
навіювати йому все що нам потрібно. Ораторс...ке мистецтво користуєт...ся
усіма вигодами поезії й усіма її правами. Ритор...ка цариця душ і княгиня
мистецтв. Оратором достойним уваги є той хто користуєт...ся словами для
думки а думкою для істи...ни й (добро)чесності.
Виконайте завдання на слайді.
Домашнє завдання: підготуйте розповідь притчі.
Тема уроку (17-18):Вимоги до мовлення оратора. Комунікативний стан
мовця. Аудиторія (слухач, слухачі). Контакт з аудиторією.
Види і цілі слухання.
I. Перегляньте цікаві реклами різної продукції та запишіть, які засоби використано для контакту з аудиторією? Які проблеми порушені? Які слогани вжито?
Сформулюйте й запишіть кожен по чотири теми, з якими ви хотіли б виступити перед однолітками. Оберіть одну, яка може бути найактуальнішою.
Переконайте одногрупників та одногрупниць, чому ці теми виступів є найактуальнішими.
Знайдіть приклад промови, яка вам дуже сподобалася. Назвіть її автора, тему і ключові питання, які розглядаються. У чому її актуальність?
Домашнє завдання: на основі запропонованих тем промови (Освіта як складник успіху; як можна стати успішним; що треба для щастя; справа мого життя ):
змоделюйте аудиторію, перед якою ви хотіли б виступити;
визначте мету виступу;
доберіть 2-3 прислів'я, приказки або фразеологізми до теми виступу;
сформулюйте 2-3 речення вступу промови, якими можна було б зацікавити слухачів.
Тема уроку (21-22): Ефективність мовлення. Мовленнєвий вчинок.
Мовленнєва подія. Види читання і записування тексту виступу.
Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки. Комунікативний намір.
Домашнє завдання: проглянути 5 відеороликів у соціальних мережах про роль української мови, її популяризацію, виписавши стратегії і тактики, засоби впливу на аудиторію, які використовуються в них.
«Привабливість і цінність життя» або «Прекрасна мить життя».
Завдання: написати вільне есе обсягом 1-2 ст. на одну із запропонованих тем.
Домашнє завдання: написати есе в зошит і надіслати в особисті повідомлення.
Тема уроку (24):Орфоепічна
норма. Орфоепічна
помилка. Орфоепічний словник. Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності.
Запишіть визначення в зошит.
Орфоепія - розділ мовознавства, що вивчає правила літературної вимови. Кодексом вимовних норм є орфоепічний словник, де записано слова та їхні форми у фонетичній транскрипції за допомогою спеціальних знаків.
Відхилення від норм літературної вимови називають орфоепічною помилкою.
Милозвучність або евфонія - уникання складного для вимови нагромадження звуків.
Чергування у-в, і-й
Під час перегляду відео запишіть основні правила чергування у-в, і-й.
Виконайте письмово вправи 2, 3, і 5, с. 73-74.
Вправа 6, с. 75.
Знайдіть і прокоментуйте випадки порушення чергування у-в, і-й.
Чому в пісні виправдані ці порушення?
Де порушено процес чергування і/й, у/в:
1. Снилось, як світив фарами ближніми вночі І бачив баба з дідом в хаті крутили калачі От би зараз діда постукать би по плечі (Калуш "Додому").
2. Склалися у пісню всі найкращі вірші Таке життя, сирена - укриття (Велбой "Ворогів на ножі").
3. Пробач наші коди не зійшлися І човни розплелися У далі (Shumei "Пробач").
4. Пишу тобі листа Від тієї, що стала дорослою, Але й досі сміється від лоскоту І так хочеться, хочеться ще (Ivan Navi "Пишу тобі листа").
5. Моя сила на полях в житах, в моїм золоті Моя сила у моїх літах – моя молодість Моя сила у моїх лісах, між зелених віт (Jerry Heil "Ой на Івана" ).
Культура слова
Запишіть слова, розставте наголос.
Іконопис, індустрія, йогурт, каталог, квартал, колія, кроїти, кулінарія, курятина, навчання.
Немає коментарів:
Дописати коментар