Тема уроку (1): ПЧ. О. Довженко «Україна в огні».
Кіноповість «Україна в огні» в життєвій і творчій біографії О. Довженка посідає особливе місце.
Свою геніальну кіноповість «Україну в огні» Олександр Довженко написав під час Другої світової війни у 1943 році. Рукопис потрапив до рук Сталіна – і в долі Довженка відбулася життєва кульмінаційна драма. 31 січня 1944 року відбулося «кремлівське розп’яття » митця. Сталін звинуватив Довженка в „антиленінських поглядах та націоналістичних перекручуваннях у кіноповісті”. Письменник очікував на розстріл, але все закінчилося тим, що Довженка вивели з усіх мислимих комісій, усунули від можливості займати посаду, гідну цієї людини, абсолютно перекрили шлях в Україну. "Україна в огні» надовго залишалася забороненим твором. Лише у 1967 році дружині Довженка, Юлії Солнцевій, вдалося зняти фільм за мотивами кіноповісті, і вийшов він під назвою «Незабываемое» російською мовою.
Основні
причини заборони «України в огні» О. Довженка:
1) змалювання
«лиманчуківщини»;
2) відображення
хаотичного і панічного відступу радянських військ;
3) постать
німця-мислителя, який правдиво вказує на ахіллесову п’яту українського народу;
4) повага з
боку фон Крауза у ставленні до Запорожця як сильного суперника;
5) виклик
історичним подіям, які розмежували-Запорожця і Заброду;
6) осуд
будь-якої війни устами Антоніо Пальми;
7) доброзичливе змалювання людей, що працювали в Німеччині, яких вважали зрадниками.
Перегляньте відео та створіть сюжетний ланцюг твору.
«Україна
в огні» - аналіз твору
Жанр
«Україна в огні»: кіноповість
Тема
«Україна в огні»: зображення початку війни з фашистськими загарбниками та
відступу радянських військ.
Ідея
«Україна
в огні»: незламність сили і непохитність духу нашого народу, здатність до
визвольної боротьби і впевненість у перемозі над ворогом (за словами самого
автора).
Головні
герої
«Україна в огні»: родина Запорожців: Лаврін, Тетяна, їхні діти, п’ятеро
синів — Роман, Іван, Савка, Григорій, Трохим і дочка Олеся, подруга Олесі
Христя Хутірна, Василь Кравчина; зрадник Заброда, німецький полковник Еріх фон
Крауз і його син Людвіг. Композиція «Україна в огні»: 50 окремих
епізодів-картин
Проблематика кіноповісті «Україна в огні»:
·
проблема національної самосвідомості
людини й народу;
·
показ трагедійності тогочасних подій;
·
життя простої людини на війні і в тилу;
·
проблема цінності загальнолюдських
ідеалів;
·
жінка на війні (Олеся Запорожець, Христя
Хуторна, Мотря Левчиха).
Особливості
кіноповісті «Україна в огні»:
o
Елементи драми — діалоги
o
Народна пісня
o
Обрамлення твору: повість починається
заспівом
o
Багато епітетів, порівнянь, метафор
Сюжетні
лінії:
§ лінія
захисту Батьківщини (доля роду Запорожців та інших учасників бойових дій)
§ лірична
лінія Олесі і Василя
§ лінія
Христі Хутірної
§ вчинки
ворогів і поведінка Лиманчука
Через вражаючу правду життя і віру в безсмертя народу Довженкова кіноповість «Україна в огні» не втрачає свого значення і зараз. Хочеться вірити, що Довженкова любов до України розбудить в наших серцях вогонь патріотизму, гордості за своє походження, за свій нескорений духом і трагічними сторінками життя народ.
Домашнє завдання: прочитати біографію Олеся Гончара.
Тема уроку (2): Олесь Гончар. Коротко про письменника. Загальна характеристика доробку О.Гончара. Рання новелістика (1940-ві роки), її неоромантизм.
Олесь Гончар - відомий український прозаїк. Його традиційно називають совістю й честю нашої нації. Доробок митця перекладався різними мовами (36 і більше).У чому ж секрет популярності письменника?
Перегляньте відео й дайте відповідь на запитання.
2. Виписати назви романів митця.
3. Де почалася професійна кар'єра письменника?
4. За який роман розкритикували Олеся Гончара?
5. Хто був першим читачем і критиком автора?
6. Який собор було описано в однойменному романі?
Героїка днів війни продовжувала хвилювати О. Гончара після завершення ним роману «Прапороносці». У кінці 40-х і на початку 50-х років він пише цілу низку новел: «Модри Камень», «Весна за Моравою», «Ілонка», «Гори співають» та ін., які багато в чому були співголосні з «Прапороносцями».
Гончар проявив себе блискучим новелістом, який поєднував у своїх новелах глибокий психологізм Коцюбинського, стислість та емоційність Стефаника. Письменник, як це і притаманно новелі, обирає гострі, небуденні ситуації, в яких глибоко розкриваються основні риси героїв. Визначальною рисою героїв цих новел Гончара була любов до Батьківщини.
Домашнє завдання: опрацюйте статтю підручника на с. 178-181. Прочитайте новелу "Модри Камень". Запишіть паспорт твору.
Тема уроку (3): Мрія і дійсність у новелі «Модри Камень». Романтична ідея кохання, що перемагає смерть. Образи українського бійця і юної словачки Терези. Особливість оповіді, роль кольорової гами в новелі.
Новела О. Гончара "Модри Камень" була надрукована в 1946 році. Це перший повоєнний твір письменника.
Загальна характеристика твору.
Домашнє завдання: повторити матеріал за опорним конспектом. Прочитати біографію В. Симоненка, коротко законспектувавши основні моменти.
- З чим найважче було змиритися в дитинстві В. Симоненку?
- Хто прищепив майбутньому поету любов до історії та науки?
- Ким мріяв стати митець?
- Як називалася перша збірка?
- Офіційна версія смерті В. Симоненка.
- Яку долю напророчив собі поет?
- Коли і яку премію було присуджено митцю?
Епітет |
Персоніфікація |
Метафора |
Багряні
(блискавиці), голубі й тривожні (зіниці) |
Сичать
образи |
Блискавиці
революцій, бунтів і повстань, палають хмари |
Метонімія |
Інверсія |
Окличні й обірвані
речення |
Хай
мовчать Америки й Росії |
Гримотить
над світом люта битва |
Одійдіте,
недруги лукаві! Ти
моя розпука вікова… |
Порівняння |
Анафора |
Риторичне звернення |
Ніби
рань |
Ради
тебе перли в душу сію, Ради
тебе мислю і творю |
Україно,
мамо горда і вродлива, нене, друзі |
Риторичне запитання |
Рядкове перенесення |
|
Як
же я без друзів обійдуся, Без
лобів їх, без очей і рук? |
Хай
мовчать Америки й Росії, Коли
я з тобою говорю. |
|
- Які враження викликала у вас поезія?
- Які аргументи на захист неповторності кожної людини запропонували б ви?
- Який мотив є спільним для поезій?
- Яка з них справила на вас найбільше враження? Чому?
- Чим запам'ятаються вам поезії В. Симоненка?
- Законспектуйте аналіз вірша "Два кольори".
- що вирізняє творчість Г. Тютюнника?
- Який він за характером?
Немає коментарів:
Дописати коментар